ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 29 juni 2016

Mjukna trots spänning!

Av Maria Pihl - 29 juni 2016 17:54

Åhh, min underbara söta Bröta! Wow vilken ritt vi hade idag! Blir tårögd bara jag tänker på det. De senaste veckorna har Bröta och jag av och till haft väldigt svårt att jobba i vänster varv. Dels beror det på en gammal skada i Brötas bakdel, vilket gör att hon av och till går en aning stappligt, och dels beror det på att jag på senaste tiden haft väldigt svårt att komma ner på vänster höft. För ytterligare några veckor sedan var vänster varv vår bästa sida så det är ju lite positivt att det lätta/svåra varvet byter då och då. Det tyder på att vi är relativt jämna i båda sidorna.


Bröta och jag har på senaste tiden varvat fantastiska och urusla pass om vartannat. Det har verkligen gått upp och ner, och så började bakdelsstappligheten komma och det gör ju inte saken lättare. Stappligheten är dock något som tränas bort så att sluta träna är inte rätt medicin. Jag tror att stappligheten kommit av att vi tränat mycket galopp och den är inte i så bra form. Det är verkligen viktigt att träna Bröta i rätt form för annars far bakdelen än hit och än dit och det är väldigt dåligt för den gamla skadan.


Jag har som sagt haft väldigt svårt att komma ner på vänster sittben och då viker jag mig i sidan och låser inner höft. För att avhjälpa detta har jag placerat en liten handduk under vänster sittben så att jag kommer upp och blir mer jämn. Denna lilla handduk är så enkel och så genial. Det fungerar verkligen! Jag har tränat med den ca 2 veckor och nu har jag fått tillbaka min stadiga sits igen. Idag var första gången som jag red utan handduken och nu uppstod magi!


Jag började skritta på volten och flytta bogar samt bakdel ut och in från spåret. Därefter gick jag över till öppna och flyttade bogarna lite ut och in och sedan gjorde jag detsamma i sluta. Det gick fint i båda varv ganska snabbt och då övergick jag till traven. Höger varv var riktigt fint. Jag slappnar av ordentligt i höften och bara glider med. Samma jobb här, flytt av bogar och bakdel in och ut och därefter samma arbete i öppna och sluta. Det är så härligt när man med små, små vridningar i kroppen lyckas flytta mellan öppna och sluta. Därefter bytte jag varv till vänster varv. Det svåra varvet... Jag började trava men Bröta blir lätt helt rak och stel och vägrar ställa i nacken. Trots det flyttade jag bogarna och bakdelen och det blev bättre. Öppnan blev hyfsad och sen var det dags för slutan som varit riktigt stel. Jag kände Brötas nacke börja stelna och i ren desperation satt jag till på inner höft och ökade bröstkorgens rotation genom mitt sittben. Jag bara mjuknade och roterade inner höft så mycket jag kunde. Då skedde det magiska. Bröta sa ok, mjuknade själv och vi bara gled runt i en fantastisk sluta, gled över i en öppna och sedan en sluta igen. Med total mjukhet! Jag var så oerhört förvånad över hur jag kunde mjukna och rotera min vänsterhöft som varit så stel på sistone. Bröta var stel men jag bara bemötte stelheten genom att mjukna allt vad jag kunde. Att själv stelna till i det läget ger bara en ännu stelare häst men det är inte alltid så lätt att mjukna själv. Min lilla handduk har hjälp mig hitta min sits igen och nu när jag tagit bort den kunde jag bibehålla en stadighet och balans som gjorde att jag kunde fokusera på min höft och bara släppa ner den och låta den rotera. Så fantastiskt det var! Det blev en så total känsla av samhörighet. Vi två var ett. Det var så fantastiskt att det bara vara att hoppa av och ösa beröm och godis över min underbara ponny. Världens bästa ponny!


Världens bästa häst, Mira, fick idag träna med min sambo. Där trillade det ner massor av poletter idag. Vi jobbade lite med avslappning i sitsen i början av passet när sambon plötsligt avbröt mig med att han känner sittbenen gå upp och ner. Vi har pratat om detta tidigare, att känna när hästens inner bakben kliver fram och ner. Då går ryttarens inner höft fram och ner och just att känna denna rörelse är viktig för ridningen. Tidigare har sambon inte känt denna rörelse men idag så var den tydlig. Vi fortsatte jobba med styrning av bogar och hur man vänder hästen. Sitt till på inner sittben, vrid överkroppen och genom denna vridning följer armarna med och ytter tygel kommer i kontakt med bogen. Flyttar hästen inte för den lätta tygelkontakten så används spöet på ytterbogen. Viktigt för min sambo är att inte vrida huvudet mer än kroppen så han fick titta på Miras inre öra och inte vrida mer på huvudet. Det gick jättefint och det blev verkligen en aha-upplevelse. Den sista aha-upplevelsen fick vi när sambon hoppat av. Vi pratade lite om bakbenens rörelser och hur bröstkorgen roterar ut när inner bakben kliver fram. Jag tog Mira några steg i groundwork och sambon tittade på inner höft. Javisst, där såg han rörelserna som han tidigare känt på hästryggen. Jag fick dessutom påminna honom att det var den rörelsen vi för några veckor sedan tittat efter i groundworken. Då, för några veckor sedan, såg han inte rörelserna men idag så var det självklart. Lustigt hur det är. Man tittar och tittar och ser igenting och undrar hur man någonsin ska lyckas se något över huvudtaget. Sen rätt vad det är en dag så är det självklart och man undrar vad det var som var svårt.


Sambon har dessutom börjat träna en  ponny på gården. Peggy tränas inte så mycket så det är bra för både häst och människa. Idag hade de ett riktigt bra pass efter vad jag hörde. Sambon beskrev för mig hur han hade prövat en sak i skritt men det hade inte fungerat och då gjorde han halt och bad om samma sak från stillastående, och därefter i skritt igen. Det börjar bli en hästtränare av min sambo! Precis så här måste man tänka när man tränar sin häst. Hur gör jag det lätt för hästen att göra rätt? Om det inte fungerar i en högre hastighet, kan jag göra det i en lägre hastighet och sedan pröva igen i den högre hastigheten när jag förtydligat för hästen? Verkligen bra jobbat! Och som sagt, ännu mer imponerande eftersom han inte har någon hästvana sen innan jag för första gången släpade honom till stallet för några månader sedan.


#ridkonst

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2016 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards