ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 3 juli 2016

Se upp, se framåt!

Av Maria Pihl - 3 juli 2016 15:02

Mitt intressanta sitsarbete fortsätter, men idag var det med Mira då min sambo tränade med Bröta. Det blev ingen vattenpölsterapi med Mira då paddocken torkat upp till idag. Måste ha regnat betydligt mindre i Kungsbacka än i Göteborg. Inte mig emot!


Men Mira började jag från marken med öppna och sluta på rakt spår i groundwork, lite piruetter, diagonalsluta och förvänd sluta. Vi har lite mer kvalitet att hitta i diagonalslutan och den förvända slutan men jag tror faktiskt att vi hade klarat groundwork/longe-provet som det är idag. Jag anser mig därför ha uppnått mitt första mål med Mira för sommaren. Nu återstår det mål jag satte för några veckor sedan: Att jag ska rida galopp med Mira innan sommaren. Innan dess ska vi dock hitta lite mer kvalitet i ridningen.


Efter groundwork-delen longerade jag och varvade galopp för att få fram energi med travarbete. Vänster varv känns riktigt bra men i höger vill den där ytterbogen fara ut och inner bak vill inte riktigt kliva in under tyngdpunkten. Jag fortsatte arbetet med att få Mira svara på lätta hjälper och flyttade omväxlande ut och in bogen samt ut och in bakdelen. När hon vill ignorera min inflyttande boghjälp stannar jag, förtydligar och ber om samma sak på nytt i trav. Jag släppte ut henne på en rejält stor volt och manade på henne i friskt tempo. Så fort volten blev för liten orkade hon inte kliva fram med inner bak och då föll hon på ytter bog och likadant var det så fort det blev undertempo. Det blev betydligt bättre i höger varv men vi har en del jobb kvar innan vi når samma känsla som i vänster varv.


Efter longerarbetet satt jag upp en stund. I skritt kollade jag av flytt av bog och bakdel och sen kom jag fram i trav. Igår ville hon inte alls gå fram och stannade i traven flera gånger men idag flöt det på fint. Miras trav är betydligt skumpigare än Brötas så jag fick jobba lite mer med min sits och balans. Jag har en ovana att titta ner på hästen medan jag rider men med Mira så tittade jag upp framför mig och rätade därmed upp den över delen av ryggen och nacken. Jag kände hur luften började flöda mer fritt ner till mina lungor och hur mina höftböjare aktiverades och stagade upp mig så att jag satt stadigare utan att behöva använda magmusklerna för att trycka ner mig själv i sadeln. Jag hittade helt enkelt bättre balans än jag gjort tidigare och därmed kunde jag sittta djupare och mer avslappnat. Jag experimenterade lite med mina roterande höfter och undersökte hur mycket jag skulle göra för att få bäst mjukhet. Det blev verkligen skillnad i traven idag. På volten blev det mjukt och fint och jag kunde lätt aktivera inner bakben och få tillbaka böjning och mjukhet när hon var på väg att tappa det, genom en liten touch med skänkel och en lite aktivare höftrotation.


Nyckeln idag var att räta upp nacken och övre delen av ryggen. Jag måste verkligen jobba bort min ovana att titta ner på hästen. De blir en sådan känsla av frihet i bröstet när man rätar upp sig, för först då kan man andas riktigt fritt och flylla lungorna med luft. Inandningen går "automatiskt" med hjälp av diafragman och man behöver inte ödlsa kraft på att varken dra in eller pressa ut luften ur lungorna. Det bara blir ett stilla, lugnt flöde och avslappning.


#ridkonst

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards