ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 4 juli 2016

Travöppna på rakt spår

Av Maria Pihl - 4 juli 2016 19:55

Idag var Mira riktigt, riktigt duktig! För att få igång energi jobbade jag en kort stund i longering och galopperade och travade om vartannat. Därefter satt jag upp och kollade av skrittarbetet, men fokus idag var på traven.


I traven ökade och minskade jag volten och därefter jobbade jag lite med skolorna på volten. För att byta varv rider jag en snett igenom och tidigare har Mira stannat upp på diagonalen och inte sökt fram ordentligt, med sänkt rygg som följd. När jag sedan kommit in på nya volten har hon hittat formen igen. Idag försökte jag rida mer energiskt och få henne att söka fram även på rakt spår på diagonalen och fyrkantspåret. Efter en liten stund slappnade hon av och klev på framåt och sökte sig fram och ner. Duktiga, duktiga Mira! Det gick så fint så att jag till och med bestämde mig för att för första gången testa öppnan på långsidan i trav. Det krävdes några gångers försök innan jag fick henne sidledes längs med staketet istället för att bara forsätta in på ridbanan. En jättebra början och nu får jag träna mer på det.


Med Bröta gick det lite småknackigt idag. Jag får till riktigt fina steg men de varvas med stelhet. Efter förra veckans superpass när allt var så mjukt och fint trodde jag att jag skulle kunna rida bort Brötas bakdelsojämnhet, men nu är jag mer tveksam. Jag har kontaktat en kiropraktor så får vi se vad det är där i bakdelen som spökar.


#ridkonst

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards