ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 5 juli 2016

Jämvikt fram

Av Maria Pihl - 5 juli 2016 13:38

Wow vilken träning det blev idag! Bröta var fantastisk och det var så härligt att rida henne. Redan från start kändes det som om hon verkligen var med. Jag började med lite work-in-hand, alltså att jag står på hennes yttersida och "rider från marken". Det är en väldigt bra skolning för handen och det blir tydligt hur hästen svarar på hjälperna. Jag har knappt jobbat med work-in-hand alls så det var väldigt kul att komma igång med det.


Sedan satt jag upp och var noga med att begära ställning men inte så mycket böjning. Bröta har ju lite grand fallit på ytterbogen i höger varv och därför har jag på senaste jobbat mycket med att flytta bogar och bakdelar in och ut för att sedan placera henne mitt emellan hjälperna och få henne att stanna där. Vi ökade och minskade volten lite, men gick ganska fort över till skolorna. Det gick så fint och mjukt idag så jag fortsatte med lite piruettarbete. För att samla Bröta till piruetten sitter jag lite djupare och vinklar bäckenet och tänker mig att energin från hennes bakben går genom min kropp rakt upp genom huvudet. Jag vrider överkroppen en aning åt det håll jag vill åt, släpper ner inner sitttben och mjuknar allt vad jag kan. Steg för steg ber jag sedan bogen kliva runt. Ibland hetsar Bröta runt i piruetterna, så att hon i princip nästan faller igenom dem och rätar ut sig. Då är det bara att stoppa upp, be om böjning och sedan be om ett steg i taget. När jag verkligen fokuserar på böjningen så brukar det bli bra.


Efter piruetterna vidtog travarbetet och det gick mjukt och fint från början. Vi växlade mellan öppna och sluta på volten och red därefter ut på fyrkanstpåret och gjorde samma sak. Här fick jag en fantastisk upplevelse av att flytta bogen. Bröta hetsar gärna och gör för mycket. Ber jag henne flytta bogen lite så säger hon javisst och så har hon flyttat 30 cm. Idag kunde jag be henne flytta över sin vikt jämnt över frambenen och hon gjorde det. Det var bara en justering på någon cm i manken och det gjorde en sådan skillnad i ridningen. Härligt! Jag bara satt på henne, mjuknade och tänkte rakt i ming kropp och med en liten, liten impuls av tygeln på bogen så flyttade hon över vikten jämnt.


Jag jobbade lite med diagonalsluta, piruett och förvänd sluta också och även det gick mjukt och fint. Travpiruetten är lite jobbig och blir inte supercentrerad men vi har en bra grund att jobba vidare på. Likadant är grunden till den förvända slutan fin men vi behöver lite mer styrka och smidighet för att klara av att gå genom hörnen på fyrkanten. Nu genar jag rejält i hörnen för att underlätta för henne. Men vilken häst!


Med Mira fokuserade jag på skrittarbetet uppsuttet idag och jag jobbade med öppna och sluta på volt och rakt spår. Vi fick riktigt fina öppnor på rakt spår och hyfsade slutor. Slutligen jobbade jag en stund i traven och fortsatte med öppna-arbetet från igår. Återigen fick jag pröva några gånger innan vi fick en sidvärts-rörelse och inte enbart en häst som håller på att gå in på ridbanan. Hon var jätteduktig och jobbade på när hon förstått och vi fick till hyfsade öppnor. Fina Mira!


#ridkonst

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards