ar-bloggen

Alla inlägg under december 2014

Av Maria Pihl - 24 december 2014 12:36

God Jul och Gott Nytt År!

Nu tar jag och hästarna en paus så återkommer vi nästa år.

 


Av Maria Pihl - 14 december 2014 19:35

Ja då sitter jag här i soffan, varm (äntligen efter denna ridhuskyla)  och trött som en räka. Nöjd och glad efter min första Bent-kurs och avklarat groundwork/longeprov.


Mina starkaste intryck av kursen är att Bent är en jättebra instruktör och teorin var superbra! Som instruktör passar han mig väldigt bra och det var massor av bra kommentarer! Jag har hört det mesta av vad Bent pratade om på teorin från Celina så jag förstod precis vad han sade och hur biomekaniken fungerar. Sen förpackade han teorin på ett annorlunda sätt än vad Celina gör och det blev en väldigt bra genomgång. Jag har anteckningar i samma mängd som en mindre bok, sida upp och sida ner av anteckningar och bilder. Ska se om jag kan göra en sammanfattning av dem och lägga ut här så småningom.


Mitt första pass gjorde jag alltså groundwork/longe-testet. Precis som jag visste var galoppen inte så bra och så var det lite andra saker som Bent påpekade, men han såg att jag förstod vad jag gjorde och hur jag skulle arbeta så därför godkände han mig. Jag har definitivt gjort bättre groundwork och longering, för jag var rätt nervös, men det är ju vad som är där och då som räknas och det räckte. Jättekul! Då är första delen till väpnarprovet avklarat och jag kan fortsätta jobba för ridprovet.


Mitt andra pass red jag. Vi jobbade på samling och forward down med schwung i ryggen, i skritt och trav. Jag fick tips att göra mindre men kvickare rörelser i ben och sits så att jag inte förstör balansen för hästen. Jättebra kommentarer! Jag förstod vad han menade men kunde inte utföra allt. Vi hade flera jättebra moment och en del sämre moment där jag blev lite för dragande i tyglarna och inte fick med mig bakbenen.


Vårt tredje pass blev också ett ridpass och det var inte speciellt bra. Vi hade några bra moment men det blev lite stressat och jag kände hur jag var stel i sitsen och då bad Bröta mig, väldigt tydligt, att skärpa till mig. Hon var mycket onöjd med mig och jag lyckades inte rätta till det speciellt bra. Jaja, det är ju bra att Bröta är så tydlig med när det är rätt eller fel för då tränar hon mig väldigt bra när jag är hemma. Jag behöver inte fundera på om det jag gör är rätt eller fel för Bröta berättar det, i varje ögonblick. Jag kan inte annat än skratta åt min kloka lilla häst. Hon ska nog lyckas göra ryttare av matte en vacker dag... ;)


Som sagt, nu har jag genomfört min första kurs för Bent och det var riktigt kul. Härligt att träffa en massa andra likasinnade också! Dessutom vet jag nu hur en Bent-clinic går till så då vet jag vad jag ska förvänta mig nästa gång, för fler kommer det att bli! Det här gav mersmak!


#ridkonst

Av Maria Pihl - 12 december 2014 10:20

Ibland får man verkligen perspektiv på sitt liv, man inser att man själv har "icke-problem","i-landsproblem". Häromdagen satt jag med några kollegor och käkade lunch då en person berättade om ett tv-program som hon sett. Det handlade om flickor, barn, som giftes bort med vuxna, gamla män. En flicka hade fått barn vid 9 års ålder! Detta berörde mig väldigt djupt och jag tycker att det är så avskyvärt. Helt plötsligt känns det som om mina egna problem inte är på riktigt. Jag har nojjat i evigheter om Bröta och jag ska klara groundwork/longeprovet på Bentkursen nu i helgen pga att galoppen inte är så fantastisk. Men vad säger ett prov egentligen? Får Bröta och jag en bättre relation för att vi klarar ett prov? Kommer vi helt plötsligt vara bättre än vi var igår? Nej, verkligen inte! Vi kommer att vara samma gamla vanliga oss. Ett prov definierar inte vad vi gör och vad vi har tillsammans. Jag kommer inte att vara en bättre eller sämre hästtränare för att vi klarar eller inte klarar ett prov. Vill jag klara provet? JA, givetvis! Kommer jag att göra om det om det inte går vägen i helgen? JA! Jag vill så ofantligt gärna bli en del av gemenskapen i riddarskapet. Jag vlll dela kunskap och tankar om hästar och akademisk ridkonst med andra likasinnade. AR är en så stor och viktig del i mitt liv.


Nu ska jag snart åka på min första Bent-kurs någonsin och det ska bli så kul! Jag har sett fram emot det väldigt länge. Men med perspektiv på livet inser man ju att det trots allt är en lek. Bröta och jag ska leka hela helgen och ha kul. Vi ska se till att få med oss en massa glädje, inspiration och tips inför vår fortsatta träning hemma. Kanske klarar vi ett prov och kanske inte. Vi ska göra vårt bästa så får vi ser hur långt det räcker!


/För GLÄDJEN med hästen!

Av Maria Pihl - 8 december 2014 19:57

Idag jobbade jag Bröta lite kort i stillastående och longerade därefter en stund. Jag har ju börjat jobba med skolhalt på longen så det började jag med. Det blir en liten nigning i halten och nu får vi bara jobba vidare på det. Sedan var det galoppdags och därefter satt jag upp och red en liten stund. Jag är noggrann med att ha Bröta i min sits så att hon inte springer iväg. Det är så häftigt för nu känner jag så tydligt vad Bröta gör under mig, när inner bak slutar arbeta när vi faller ut lite på bogen osv, osv.  Det va rså oerhört tydligt så det var häftigt. Får fokusera mer på ridningen efter helgens Bent-kurs. 


Mira var riktigt duktig idag. Vi jobbade lite i  groundwork och därefter släppte jag ut henne på longen. Hon svarade med en gång när jag bad om öppna och sluta på longen. Fortfarande är högersidan lite stelare och därmed blir det lite sämre kvalitet men jag var riktigt nöjd. Hon förstår precis och ska nu bara gymnastiseras lite mer. Till slut satt jag upp och red Mira lite. Hon har ju varit lite obekväm med att jag rider själv utan longör men idag slappande hov av. I vänstersiden kunde hon lätt följa min sits när vi ökade och minskade volten medan det är lite svårare i högersidan. Men det var fantastiskt att hon nu kan slappna av när jag rider för då kan vi börja fokusera på utbildningen.



#ridkonst


Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards