ar-bloggen

Alla inlägg under augusti 2016

Av Maria Pihl - 19 augusti 2016 13:19

Under två dagar har nu Bröta och jag jobbat från marken, lite groundwork men framförallt med longering. Vi har jobbat med att flytta bogarna och med ”dragläget”, dvs att få Bröta i min tyngdpunkt och genom att förflytta den fram och bak få Bröta att kliva på framåt eller samla upp sig lite. Vänster varv såg fint ut i både skritt och trav men i högervarvet ville hon lägga sig en aning på ytter bog så jag fick jobba med att flytta den ordentligt både ut och in. När hon hängde lite på ytterbogen ville dessutom ställningen inte riktigt gå igenom, men så fort jag fick bogen på plats så kom ställningen och mjukheten i hela hästen.


Det riktigt spännande arbetet kom i galopp. Den som följt bloggen ett tag vet ju att Bröta gärna kör på i tempo fett ös medvetslös när det gäller galoppen, men vi har jobbat på den under sommaren. Jag fattade galopp och hade koll på min egen tyngdpunkt och sedan jobbade jag med dragläget i galoppen. Jag utgick från den hastighet hon själv valde, sedan manade jag fram henne genom att ta fram min egen tyngdpunkt och efter några steg samlade jag upp min tyngdpunkt och även Brötas och fick lite lugnare galopp. Igår var det ganska vilt och vackert men idag började hon lyssna riktigt fint på dragläget även i galoppen, och det blev en riktigt bra galopp till slut. Detta efter bara två dagars fokus på draglägets verkan. Jättekul!

Av Maria Pihl - 7 augusti 2016 14:10


"Att ständigt gå tillbaka och förbättra grundarbetet är inte att backa, det är att ta bättre sats för kommande storverk!"     Anna Lindh


Denna rad förgyllde min dag idag. Det är så sant. Just nu backar jag med mina hästar för att förbättra grunderna. Hur många gånger har jag inte "börjat om"? Det har skett många gånger och det kommer att ske om och om igen. För varje gång lär jag mig mer om mig själv och om hästarna. För varje gång hittar via nya vägar och nya kvaliteter. För varje gång hittar vi mer harmoni. För varje gång lär jag mig att bättre och bättre lyssna till hästarna. Jag hittar min egen väg genom hästarnas underbara värld.


 

 

Av Maria Pihl - 3 augusti 2016 19:06

Nu har jag fått några dagar på mig att träna på ridläger-materialet och nu börjar det kännas mer naturligt i min egen kropp. Fokus på ridlägret var att föra hästens bogar för lätta, indirekta tyglar och att hitta "dragläget" i sitsen, där jag alltså genom att föra min egen tyngdpunkt fram och tillbaka får hästen att öka och minska hastigheten. Det var strängeligen förbjudet att minska hastigheten genom att dra i tyglarna, utan avsaktningen skulle endast ske för sitsen, alternativt minska volten för ytter indirekt tygel.


Ja det var fett ös medvetslös under ridlägret med Bröta men nu har vi fått till en hyfsad hastighetskontroll för tyngdpunkten och för det mesta rätt böjning. Ibland blir det lite utåtböjt när jag hamnar ur balans och trycker med ytterknäet, alternativt om ytterbogen far ut för mycket. Skritten fick vi hyfsad kontroll på redan under ridlägret och idag kände jag att vi fick koll på traven. Jag märkte att Bröta trängde med inner bog i vänster varv så den fick jag hålla lite extra koll på, men när jag väl fick koll på den så gick Bröta riktigt fint. Jag tränade på mjuka varvbyten och omböjningar utan att falla vare sig in eller ut. Duktiga Bröta och duktig mig själv! Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man gör förändringar.

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards