ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2016

Se till att träningen blir rolig!

Av Maria Pihl - 13 oktober 2016 20:05

Det låter så självklart, se till att träningen blir rolig. Är den det alltid? Tycker du att träningen är rolig och tycker hästen att träningen är rolig?


Jag antar att du som människa har valt träningen själv och rimligen tycker du att det är roligt. Men hur är det med din häst? Kommer den till träningen altert och intresserad eller hasar den in för att den måste och mentalt är den låååångt borta? Eller kommer den in som ett nervvrak och steppar runt och är allmänt stressad över situationen? Ja det finns alla varianter, men oavsett hur hästen är just nu vill vi få den mentalt och fysiskt avslappnad och intresserad av sin uppgift. Oavsett hur hästen är just nu kan vi ändra på det!


Om hästen är uttråkad och utan energi får vi själva gå in med det. Då behöver du vara speedad som en duracellkanin och tillföra så mycket energi att hästen vaknar. Ta en snabb trav eller galopp. Riktigt snabb! En rush! Slängtrav eller vild och vacker galopp! Strunta i hästens form och alla "regler" utan bara lek och få in energi i er vardag. Beröm hästen massor när den rör sig och ge godis. Godis är ett alldeles utmärkt sätt att skapa intresse för träningen! När hästen efter en tid kommer in och redan från början är intresserad, ja då kan du börja övergå till en mer gymnastisk träning och jobba med ställning, böjning och bärighet. 


Har du istället nervvraket till häst så ska du gå in med ett lugn som räcker och blir över för både dig och hästen. Det är oerhört lätt att dras med när hästen stressar, men bara andas lungt. Ut och in, ut och in. Känn lugnet fylla dig själv och stråla ut ifrån dig. Den där plastpåsen i hörnet av ridbanan är ju faktistk bara dötrist och tråkig. Den är nog så tråkigt att jag faktiskt måste gäspa en stund... Hästen stressrktioner avtar om du bara själv kan hålla dig lugn. Gör några enkla övningar för att återta kommandot. Be hästen backa några steg, gå fram några steg, sänk huvudet, ja vad det nu är för något som hästen klarar av att göra även i en stressituation. Få hästen att börja tänka istället för att bara agera. Ibland kan den var lättare att leka lite med hästen lös, utan krav. Ingen lina som sätter press utan hästen kan vika undan om pressen blir för stor. När hästen är avslappnad så är det dags att börja arbeta hästen gymnastiskt.


Oavsett om du tillför eller tar bort energi, så är det först när hästen är avslappnad och intresserad som den kan tillgodogöra sig träningen. Då blir det riktigt roligt! Och du, glöm inte att bara leka ibland och släppa alla krav...





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards