ar-bloggen

Alla inlägg under oktober 2013

Av Maria Pihl - 30 oktober 2013 19:04

Idag stod det ridning på schemat och vi jobbade på rakriktningen. Arbetet i longeringen har gett resultat och det var betydligt lättare än det brukar att få med ytterbogen fram och runt på volten.


Jag började skrittarbetet på volten och bad om böjning fram och ned, och rotation av bröstkorgen. Sedan började jag byta volter för att se hur böjningen runt sitsen fungerar. Vi börjar få till något här, och det var inte så jobbigt att byta böjning och varv. Sedan började jag jobba med små öppnor och slutor för att få till rakriktningen. Mest handlar det om att ta med ytterbogen, men som sagt, idag det kändes allt mycket lättare än det brukar göra, och nu blir det skolor för sitsen. I öppnan har jag ju tidigare frenetiskt petat med spöet på ytterbogen för att få in den men det behövs inte nu.


Efter voltarbetet tänkte jag att jag minsann skulle pröva arbetet på fyrkanten och även här behöll Bröta böjningen så jag är mycket nöjd. Vi prövade lite skolor på rakt spår också och det fungerade fint.



#ridkonst

Av Maria Pihl - 29 oktober 2013 19:58

Idag var det dags för ännu en longerlektion. Det är så otroligt kul att longera och känna hur kommunikationen förbättras. Att Bröta gillar det vet jag utan tvivel. Så fort vi börjar longera börjar hon slicka sig runt munnen, smaska, gäspa och se allmänt nöjd ut. Det blir en sådan otrolig känsla av samhörighet och vi går så fullt upp i varandra att inget annat existerar. Det är bara här och nu som gäller. Häftigt, var ordet!


Idag tränade vi på rakriktningen, dvs böjd rakt fram. Som jag beskrivit tidigare faller Bröta lätt ut på ytterbogen, så nu jobbar vi intensivt med att få rätt på ytterbogen och få den att gå fram och runt på voltspåret. Under de senaste lektionerna har Bröta verkligen förstått vad pisksnärten på ytterbogen betyder (ta in bogen) så nu kan vi få en ganska bra rakriktning i skritt. Traven är ju jobbigare men idag märkte jag att hjälpen på ytterbogen verkligen förstås även i traven och att Bröta försöker plocka in ytterbogen lite. Det är ju lite jobbigt för henne men vi lyckades bra så nu känner jag att traven är på gång den också. Vi fick flera rakriktade steg, sen faller hon lite på bogen men det går att korrigera till ny rakriktning. När jag har en balanserad trav går det dessutom utmärkt att sakta av till skritt. Idag var dessutom skritten efter traven helt lugn så även där gör vi framsteg! 

 

Det sista jag gjorde under passet var att ta Bröta i groundwork-position och träna lite skolhalt vid väggen. Det blir bättre och bättre, men det behövs lite mer böjning i skanken. Jag är dock inte så rutinerad vad gäller skolhaltsarbetet så det får jag ta när jag åker på kurs i månadsskiftet nov-dec.


Just nu är jag helt uppslukad av longeringen och förmågan att kommunicera med små medel. Det är urhäftigt!



#ridkonst

Av Maria Pihl - 28 oktober 2013 17:49

Idag tog jag nya tag och Bröta och jag gjorde det där longerpasset som blev inställt igår. Idag var orken på topp så det var inga problem att ta itu med problemen.


Bröta vill ju spontant gärna gå lite sluta, vilket gör att vi har väldigt lätt för slutorna men desto svårare med öppnorna. Därför har vi nu ett bra tag jobbat på rakriktning och att få till öppnorna. Det var ju bara förra veckan vi fick till de där riktigt bra öppnorna i longering och ridning. I träningen faller Bröta lätt ut på ytterbogen så jag måste hela tiden se till att ytter framben trampar fram och runt på volten. När ytter fram är på plats och vi har en bra böjning i kroppen, dvs när vi har böjd rakt fram, kan jag be om öppna genom att peta med pisksnärten på ytterbogen och vrida min egen kropp. Det är bara när hon är böjd rakt fram som jag kan få till de bra öppnorna. Hänger hon ute på ytterbogen finns det ingen chans att jag kan få till en öppna, utan jag måste först alltid se tlll att hon spårar och är i balans.


Det gick riktigt fint i skritten så jag prövade även i traven. Traven är ju lite svårare än skritten så givetvis förstärks våra problem där, men jag tyckte att jag kunde peta in ytterbogen ganska bra så att vi fick en hyfsad böjning rakt fram, och därifrån kunde jag emellanåt be om ett steg eller två öppna. Hela tiden måste utgångspunkten vara en häst som jobbar på framåt och är böjd rakt fram. Bröta blir lätt lite spänd i traven och då faller hon ut på ytterbogen och slutar tänka fram. Då är prio ett att få tillbaka framåttänket och hitta den mentala avslappningen, för att därefter be om små skolor. Jag är riktigt nöjd.


Får bara hoppas att lilla Bröta inte blåser bort i stormen...


#ridkonst



Av Maria Pihl - 27 oktober 2013 17:01

Idag kom jag full av glädje till stallet och tänkte upprepa våra öppnor från igår i en longerlektion. Men så blev inte fallet. Bröta blev spänd igen och ville gå undan från pisken, och blev mer upp än fram. Precis samma beteende som för några dagar sedan då Bröta visade mig hur jag skulle longera och vi fick till bra öppnor.


Skillnaden mellan passet då vi fick till öppnorna och idag var min egen mentala status. Jag orkade helt enkelt inte mentalt ladda om till en "jobbig" lektion när jag trodde att det skulle vara hyfsat lätt idag. Istället för att börja bråka så avslutade jag helt enkelt passet och släppte ut Bröta i hagen. Ibland går det upp och ibland går det ner. Det är bara att inse att varken jag eller hästen är maskiner som hela tiden är på topp. Får ta nya tag i veckan som kommer.



#ridkonst

Av Maria Pihl - 26 oktober 2013 18:06

Idag hade jag planerat en longerlektion, men det var så mycket folk i ridhuset så det fick bli ridning istället. Vilken lyckoträff! Idag har vi gjort våra bästa öppnor någonsin!


Vi har ju länge haft problem med öppnorna, men senaste longerlektionen fick vi till riktigt bra öppnor så jag tror att det är det arbetet som lagt grunden till att det fungerade så bra idag. Jag bara vred min överkropp, lät magen peka lite utåt och slappnade av i sitsen så att jag kunde följa bröstkorgens rotation i min sits och då följde Bröta med. Helt fantastiskt! Det blev riktigt bra öppnor i vänstervarvet men även i det svårare högervarvet fick vi bra öppnor. Inte samma höga kvalitet som i vänstervarvet men vi lyckades behålla bröstkorgsrotationen och det är verkligen nyckeln i attt rida Bröta. Viktigt var även att jag tog med bogarna långsamt så att Bröta hann med och att jag bara bad om små öppnor. Oj vilken energi det här gav! Jättekul!


#ridkonst

Av Maria Pihl - 23 oktober 2013 20:11

Idag hade jag planerat en ny longeringslektion med övergångar mellan trav och skritt. Bröta visade dock klart och tydligt att så skulle inte bli fallet.


Idag hade jag för första gången longerlinan när jag longerade. Innan har jag haft Bröta så pass nära att jag har kunnat använda tygeln som longerlina men idag tänkte jag att jag skulle skicka ut henne på lite större volt och att jag kunde stå mer på samma ställe. Ju längre ifrån man kommer varandra desto svårare är det så man får öka avståndet lite i taget. I skritten gick arbetet bra men när jag började trava kom stressen och så fort jag lade till pisken, vare sig det var på insidan eller utsidan av Bröta, drog hon iväg utåt på ytterbogen och tänkte inte framåt längre. Jag vill inte att Bröta lär sig att det är ok att gå ifrån mig utan hon skall hela tiden komma till mig. Det fick helt enkelt inte fortsätta så utan det var dags att ta itu med problemet.


Det var här Bröta började undervisa mig i hur jag ska longera. Jag saktade av till halt och började stryka pisken över kroppen så att det var ok igen efter stressen, och därefter började jag be om en tyngdpunktsförflyttning av bogarna genom att peta med pisken på utsidan och insdan av bogen. Därefter fortsatte vi i skritt. Så fort Bröta började försvinna ifrån mig var det stopp och jag bad om att hon skulle komma till mig med ytterbogen. Det är ju öppnan som är vårt problem så jag fick enträget be om en förflyttning av ytterbogen. Med enträget menar jag dock inte att tjata. Att tjata på en häst resulterar bara i att hästen till slut ignorerar vad du ber om. Lyssnade inte Bröta på hjälpen var det direkt halt, kom till mig med ytterbogen, och så fortsatte vi i skritt. Detta stopp och kom till mig har jag lärt mig av Christofer Dahlgren. Just nu longerar jag på ett lite annorlunda sätt än vad han gör, men detta passar utomordentligt väl in och är ett jättebra sätt att få med ytterbogen. Så fort ytterbogen faller ut stannar man upp och ber den komma in till en. Väldigt effektivt och efter en stunds arbete visade Bröta att nu var vi rätt för så bra har hon aldrig förr fått med bogarna.


Bröta är välidigt bra på att uttrycka sina åsikter så på det sättet är hon också en väldigt bra lärare. Jag såg ju direkt när hon lugnande ner sig och jobbade framåt utan spänningar, eller när hon började spänna sig och falla ut på yttrebogen och sluta tänka framåt.


När skritten kändes bra testade jag lite trav i båda varven och hon gick lugnt och fint utan spänningar och det var dessutom inga som helst problem att sakta av till skritt och få en lugn skritt efter traven. Jösses vad effektiv träningen var idag, och shit pommes frites vad häftigt det är med longering!!!



#ridkonst

Av Maria Pihl - 21 oktober 2013 20:12

Då gårdagens ridpass gav en ganska hetsig och stressad skritt efter traven bestämde jag mig för att träna mer på traven i longeringen. Tidigare har jag i princip travat och därefter gjort halt, men idag introducerade jag avsaktningen till skritt från traven.


Jag började longerpasset med att kolla av böjning, öppna, sluta och samling i skritt. Skolorna tar Bröta numera ganska direkt på bara mitt kroppspråk och det är sällan jag behöver hjälpa till med pisken för detta i skritt. Samlingen har jag inte jobbat så mycket med på longen, men det görs på samma sätt som i groundwork, dvs att jag samlar mig själv. Jag för min tyngdpunkt något bak och knixar lite mer i benen. Dessutom kan jag förstärka med lite spö uppe vid svansroten.


När jag var nöjd med skritten började travarbetet, och jag började med skolorna. Slutan går hyfsat i båda varven men öppnan är jobbig i traven. Även i skritten har ju öppnan varit svårast så jag är inte förvånad. Bara jag får Bröta mentalt avslappnad fixar vi öppnan, men så fort det är lite spänningar vill hon istället falla ut på ytterbogen och tänka mer uppåt är fram. Då blir det svårt att få till en öppna, men om jag bara får henne att tänka fram igen så brukar det bli bra.


Slutligen introducerade jag avsaktningen till skritt. Att göra halt från traven är inga problem men nu gäller det att få ett framåttänk utan stress, så att hon kan skritta lugnt och avslappnat efteråt. Jag märkte att om traven var lugn och fin blev det i regel lugna, fina avsaktningar men minsta lilla spänning i traven ledde till att avsaktningen blev svår och skritten efteråt blev stressad. När jag kom på detta och gjorde det några gånger fick jag fina avsaktningar med lugn skritt. Då var det dags att säga tack för en bra träning och avsluta passet. Får träna lite mer på det här tror jag...


#ridkonst

Av Maria Pihl - 20 oktober 2013 13:16

Idag red jag och det gick väl sådär. Jag fick inte riktigt till bröstkorgsrotationen och efter traven kunde jag inte få tillbaka ett vettigt lugn utan Bröta blev spänd och när hon är spänd fungerar ingenting.


I sådana här stunder saknar jag verkligen att ha någon som jag kan diskutera AR med. Inte för att egentligen få ett svar på vad jag ska göra utan mer för att ha någon att dela träningen, både toppar och dalar, med. Ibland behöver man bara få prata lite så känns det genast bättre. Jag är ju tyvärr den enda i mitt stall som tränar AR så ur den synvinkeln blir det ensamt. Då är det förstås bra med en blogg att skriva i. Här kan jag tänka högt och när jag skriver diskuterar jag mycket med mig själv för att fundera ut nya strategier. 


Ny strategi: Jobba mer med traven i longeringen!

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28 29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards