ar-bloggen

Alla inlägg den 9 oktober 2013

Av Maria Pihl - 9 oktober 2013 20:37

Idag har jag inte varit i stallet och hälsat på söta Bröta, men det har ändå varit en hästaktivitet: Hästkafé på Chalmers med fokus på underlag och skadeprevention.


Chalmers har en satsning på att utveckla forskning inom sport och teknologi. Det är flera sporter iblandade men hästsporten är den överlägset största satsnignen. För ca 1.5 år sedan startade vi en grupp som verkar för hästsportforskning och ett par gånger per termin har vi hästkaféer med olika teman dit även allmänheten är välkommen. Idag talade Lars Roepstorff, forskare på SLU och väldigt kunnig på vad som händer då hästens hovar går i marken. Därefter pratade Erik Hultén, materialforskare på Chalmers och utan hästbakgrund. Det som är så häftigt med den här hästsatsningen är att man kan blanda kompetenser från hästmänniskor och forskare utan hästkunskap för att skapa något nytt och bra. Kul!


Mer info om hästforskningen på Chalmers finns att läsa på sportteknologi.se


 


Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28 29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards