ar-bloggen

Alla inlägg den 16 oktober 2013

Av Maria Pihl - 16 oktober 2013 19:40

Både igår och idag har jag ridit Bröta. Skritten börjar fungera bra så nu har jag börjat pröva på traven igen.


Skritten i vänster varv fungerar riktigt fint och nu går det lätt att flytta bogarna både in och ut. Böjningen och rotationen av bröstkorgen kommer ganska lätt och naturligt dessutom. Högervarvet är dock lite svårare. Det är svårare att få bröstkorgen att rotera i det varvet, men när den väl är på plats blir allt annat så mycket lättare. Har sagt det förr och säger det igen: bröstkorgsrotationen är nyckeln till god ridning. Nåja, vi kämpar på i högervarvet och det blir iallafall bättre och bättre med tiden.


Eftersom skritten ändå fungerat så bra tänkte jag att jag prövar på lite trav. När jag först samlade Bröta lite och därefter lät henne komma fram i trav blev det bäst fattningar och trav. Jag "gungade" fram henne i trav genom att hitta travtakten i min sits och ta med henne. Då orkade hon även behålla formen. Dock var det lite stressande med trav för Bröta för i skritten efteråt kände jag hur hon spände sig lite. Det är mest en mental stress som sätter sig i kroppen, men efter en stund gick det att komma tillbaka till avslappning.



#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28 29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards