ar-bloggen

Alla inlägg den 19 oktober 2013

Av Maria Pihl - 19 oktober 2013 16:16

Sambon är borta under helgen vilket innebär att jag kan spendera massor av tid i stallet. Idag passade jag därför på att träna två pass, båda i ground work. Det har jag inte gjort så mycket på senaste tiden så det var riktigt kul.


Under första passet var återigen höger bakben ute på vift i vänstervarvet. Jag fick be om att det skulle komma in på spåret mest hela tiden. Längtar efter kiropraktorn men det dröjer ett tag till innan han kan komma pga sjukdom. Nåja, det är bara att träna på... När jag var nöjd med voltarbetet tog jag mig ut på rakt spår, och började kolla av böjd rakt fram, sluta och öppna. Böjd rakt fram gick väl si och så, det var ett väldigt vinglande mellan öppna och sluta men vi fick till några steg emellanåt.


Andra passet var som en dröm. Det krånglande högra bakbenet satt som en smäck där det skulle och var inte alls ute på vift, och arbetet på raka spåret flöt på fint. Vi jobbade med öppna, sluta, böjd rakt fram, diagonalsluta, förvänd sluta, piruetter, samling, längning och skolhalt. Det var sån fin harmoni och Bröta jobbade på superbra. Jag tänkte att jag skulle pröva på delar av ground work-testet inom AR. Vi kan alla rörelser som ingår, men det handlar väl om att kunna genomföra allt i ett program, på given plats och allt på en gång. På träningen kan man ju stanna och göra om om man inte är nöjd men det går ju inte på ett prov.


Målet för min och Brötas träning är att kunna träna i harmoni, med lätthet, lugn och glädje samt att hela tiden utvecklas och bli bättre. För mig är den akademiska ridkonsten verktyget att använda för att uppnå detta och jag vill bli riddare så småningom. Vi har förstås en bra bit kvar till det målet, men jag tror på att sätta upp mål för sig själv så man vet vart man är på väg. Jag har förstås flera delmål på vägen dit, bl.a AR-testen i ground work och longering, hitta en korrekt sits där jag sitter på lårens insida, att kunna hitta en lugn galopp, rida min första piaff på en häst jag själv utbildat, lära mig att känna exakt hur bakbenen jobbar när jag rider, kunna rida för sitsen, squire-testet... Jag har massor av små delmål och jobbar hela tid mot mer kvalitet och förfining av hjälperna. Nu är mit stora delmål att få bakbenen på plats så att de inte far runt hur som helst, men jag tror ju som sagt att jag kan få hjälp av en kiropraktor med det.



#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28 29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards