ar-bloggen

Alla inlägg under juni 2015

Av Maria Pihl - 29 juni 2015 22:07

Nu är det bråda dagar för Celina håller kurs för sina education programs i Tyskland. Dessa education programs är mer intensiva studier i AR på 2 år och det varvas med Skypemöten och inspelade filmer samt 4-dagars intensivkurser. Vi är mitt uppe i en sådan intensivkurs och jag har följt med och tittat på lektionerna. Det är speciellt en häst som är otroligt spännande att följa. Det är en häst som har ridits på bogarna i många år och det har påverkat muskulaturen så till den grad att den går orent. Men när den börjar aktivera inner bak så blir takten bättre och under tre dagar nu har den blivit så oändligt mycket bättre än vad jag trodde var möjligt. Idag gick den nästan helt rent efter en stunds träning. Här gäller verkligen devisen att dressyren är till för hästen och inte tvärt om. Imorgon är det sista dagen och sen är det en dags vila och därefter sätter education program 2 igång över 4 dagar.

Av Maria Pihl - 26 juni 2015 20:32

Idag har jag tränat på egen hand och nu känns det verkligen som att jag kan börja jobba i det stillastående markarbetet. Polletten föll verkligen ned för någon lektion sedan och nu hittar jag ganska enkelt vägen genom ryggraden ner i bakbenen och jag glider fint mellan öppnan och slutan. Jag får den yttre skänkeln att fungera fint genom att ha en bra ställning inåt och jag håller koll på att inner höft går fram och ned. Vill den åt fel håll i slutan går jag bara tillbaka mot öppnan och begär mer ställning och försöker igen. Som jag har jobbat med det stillastående arbetet! För ca ett år sedan började jag med det i groundwork-position och jag kommer ihåg en fruktansvärd lektion där det kändes som om jag skulle flytta på en vägg. Jag kunde inte få Bröta i någon riktning alls. Därifrån har vi nu tagit oss till handarbetsposition och jag gillar numera verkligen det stillastående arbetet. Låt mig säga att det inte var favoritövningen när vi kom hit till Celina som månadselev… Nu inser jag hur otroligt bra detta arbete är! Allt blir så tydligt och man kan inte fuska för det märks direkt. Även uppsuttet gillar jag numera det stillastående arbetet och det gick riktigt fint idag.


Skrittarbetet var jag också riktigt nöjd med. Jag jobbade på mjuka, fina övergångar mellan öppnan och slutan med hästen i sitsen. Sedan var det dags för traven och jag fick fina moment men det blir fortfarande lite springigt. Jag lyckas inte slappna av i sitsen lika mycket i traven som i skritten och då får jag heller inte till samma ridning, dvs höftrotation. Jag har verkligen fattat att jag huvudsakligen rider med mina höfter. Jag styr genom att rulla höfterna i den riktning jag ska och genom att vrida höfterna sätter jag formen, dvs öppna eller sluta. Vill jag fram gör jag större höftrotationer och vill jag samla kortar jag min rotationer och rullar mer uppåt. Det är så otroligt viktigt med mjuka höfter så jag har bestämt mig för att börja på salsa när jag kommer hem till Göteborg. Bara den lilla salsa jag gjort här har gjort så mycket så det bara måste jag fortsätta med!


#ridkonst

Av Maria Pihl - 25 juni 2015 23:07

Idag jobbade vi på som vanligt med handwork i halten och stillastående från ryggen. Vi jobbar på ytter skänkel och det går lättare nu när jag förstått hur jag använder de andra hjälperna för att förklara den. Celina berättade att en av hennes hästar hade väldigt svårt att förstå ytterskänkeln från utsidan i handwork-position. De har hela sitt liv fått lära sig att böja runt personen som jobbar dem och nu helt plötsligt säger vi att böj bort från mig. Det är ju inte så logiskt från hästens synvinkel så det kanske inte är så konstigt att det är svårt från marken? Det är alltså lätt att hästen tar ytterskänkeln som en innerskänkel och böjer om. Då får man en felroterad höft och det är bara fult och skadligt! Nej, istället får man ta det lugnt och se till att ha ordentlig ställning inåt och kolla att inner höft på hästen går ner, annars gör om gör bättre.


Vi jobbade även med balansering i skritt på volten i skolorna och vi jobbade lite med att behålla form och mjukhet i övergångarna mellan öppnan och sluta. Det blir längre och längre stunder som är bra nu så det är riktigt roligt. Jag har verkligen jobbat hårt på att utveckla min känsla och på att släppa lös mina höfter och släppa igenom schwungen genom min kropp. Endast när man låter det gå igenom ens kropp kan man få schwung i hästen för annars låser man hästens rörelser genom sin egen stelhet. Ja det finns förstås massor kvar att göra för mig på det här området men salsastegen hjälper verkligen. Sedan salsa-clinicen har jag gjort lite bas-salsasteg varje dag för att öka min rörlighet i höfterna, och dessutom har jag under ett par månader jobbat med yinyoga-övningar för att stretcha mina muskler.


Vi började även jobba lite med traven idag och jag ska försöka känna trav-rörelsen i skritten. Bröta har ju en tendens att springa iväg så jag har samlat henne väldigt mycket i traven men nu ska jag jobba med att hitta en framåt trav som inte är springig. Haha, jo det är ju lite ovanligt med trav när man inte gjort det på ett tag och det tar ett tag att hitta travsitsen.


På kvällen tränade jag ett eget pass och jobbade med allt från dagens lektion. Det kändes riktigt fint och traven var många gånger bättre nu! Min läxa över helgen är att utveckla allt vi jobbat med hittills och framförallt hitta traven så att vi kan jobba lite mer med den nästa vecka. Så ofantligt kul det ska bli!


#ridkonst



Av Maria Pihl - 24 juni 2015 23:22

Ja idag var det nya tag och det gick riktigt fint! Vi började som vanligt i stillastående i handwork-position från utsidan. Där har ju den ifrånsigböjande tygeln och ytter skänkel varit lite si och så med. Den ifrånsigböjande tygeln känns ändå ganska ok nu men ytter skänkel är verkligen som bortblåst emellanåt vilket förstås innebär att Bröta inte riktigt förstår den. Celina har upprepade gånger sagt att jag ska använda de hjälper jag har för att förklara den som inte fungerar och idag föll poletten ner och jag förstod i min kropp hur hon menade. Jag överdrev öppnan rejält och sedan gick det jättelätt att glida över i en sluta och då lägga till min hand som ytter skänkel och be bakdelen komma runt. Verkligen ett aha-ögonblick för mig! Dessutom förstår jag mer och mer hur viktigt de är att ”rida” bakdelen även från marken. Det är ju väldigt lätt att bara använda handen för man har en tygel i den, men just när jag började överdriva öppnan för att förklara ytter skänkel så blev det klart för mig att jag måste arbeta bakbenen lika mycket när jag gör handwork som när jag rider. Spöhanden får inte bli inaktiv utan måste vara alert och aktivera inner resp. ytter bak. Jösses, det är många detaljer i handwork och jag förstår att det inte är något man börjar med på en gång. Det är bra att ha lite känsla i kroppen så att man vet lite grand hur det ska kännas för i handwork så ska man kunna göra det utan fördelen av känseln i sin sits.


Sedan hoppade jag upp i sadeln och gjorde samma sak. Bröta är så extremt känslig så vi vobblar emellanåt runt mellan öppnan och slutan fast jag inte ens märker att jag gör något. Jag måste vara superfokuserad och sitta stadigt för att ha en chans men när jag väl gör det så flyter vi fint och mjukt mellan skolorna. Älskade lilla Bröta, vilken känsla hon får mig att utveckla! Hon är en sträng men rättvis lärarinna åt mig!


Slutligen var det dags för lite skritt och att hitta balansen i skolorna. Nu kom aha-upplevelse nummer 2 idag och det var att jag hittade en mer tredimensionell höftrotation än jag tidigare har gjort. Det är ju inte bara runt fram och tillbaka utan rörelsen går ju även ut åt sidorna. Det blev så väldigt tydligt idag och att jag släppt igenom rörelsen gav bättre schwung i Bröta. När jag har Bröta fint balanserad kan jag även jobba med ställningen, be om lite mer ställning och få lite mer kvalitet. Det är lite lustigt att jag som i hela mitt AR-liv alltid haft betydligt lättare för slutan nu har lättare för öppnan. Jag har jobbat som en liten gnu för att hitta min öppnasits och nu har jag alltså svårare för att hitta min slutasits. Det får jag jobba mer på så att det blir lika lätt att hitta båda skolorna.



#ridkonst

Av Maria Pihl - 23 juni 2015 19:01

Idag gick det riktigt dåligt under min lektion. Vi saknade all harmoni och mjukhet som vi hittat tidigare och nu var det bara stelt och spänt. Jag tog ett kvällspass också för att se om jag kunde lösa något då men det blev bara marginellt bättre. Usch, det här glömmer jag genast och så tar vi nya tag imorgon.


Av Maria Pihl - 21 juni 2015 13:50

Ok, so the blog post of today will be in English. I have some friends that are not speaking Swedish so I have promised to once in a while write in English. Here we go. Today the handwork was much better than yesterday. Bröta was alert and “on” from the start and we got the nice fluent movements sliding between shoulder in and quarter in pretty fast. I am still focusing on explaining the outside leg aid and the bending away rein aid and to get the nice, smooth bow of the spine moving between the shoulder in and quarter in. This means not falling out on the outside shoulder when going to quarter in for us right now. We did pretty well.


Then I jumped up on the horse and totally forgot about the work in halt but started walking straight away. My soft side changed again, and today it was the left lead that was better and I was struggling a bit more to the right and did not get quite the softness that I got yesterday. Thank you Bröta, that was a very clear message that I am stiffening in my right hip again!


Anyhow, I got the very wonderful sensation that my stomach and inner hip is leading the way when riding. It was so clear in my body today and when changing between shoulder in and quarter in I just focused my hip rotation and stomach to outer or inner shoulder when turning. Truly an amazing feeling!


It is interesting how you change your point of view depending on where you are in life. I have always appreciated how Celina can always tell me what to do, how to do it and why I need to do things during my education. She knows the theory and biomechanics so well and I have appreciated these “technical” instructions very much, theory girl as I am. However, now I am more and more beginning to appreciate how she can guide me to the feeling of riding. Of course we have worked with this before, but I am getting sensations in my body now when riding that I have never felt before. I guess there is a time for everything in life and now is really the time for me to develop the feeling of riding, the timing, the softness and the breathing. It is such an exciting journey this, the education in academic art of riding.


As I said, the message from Bröta was very clear, that I was getting stiff in my right hip again, so after riding I went inside to do some stretching and salsa exercises to loosen it again. It will be interesting to do my short evening work tonight to test my hips!


#academic art of riding

Av Maria Pihl - 20 juni 2015 22:50

Dagens kvällspass blev väldigt bra. Jag började stillastående i handwork-position. Det var totaldött och Bröta lyssnade inte alls när jag petade med spöet för att aktivera bakbenen. Då fick hon ett rejält rapp mitt på rumpan och därefter var hon alert och med på arbetet. Det är helt enkelt bättre att säga till på skarpen en gång än at smådutta hela tiden. Man börjar be snällt men om hästen bara ignorerar det får man säga till rejält så att de lyssnar. Därefter gick det fint att flytta både till höger och vänster och jag tror att både den ifrånsigböjande yttertygeln och ytter skänkel är lättare för henne att förstå nu.


Sen var det upp på hästen och göra samma sak. Vi stod nästan helt stilla i halten till vänster nu så jag måste ha lyckats stabilisera min vänstersits. Jag jobbade med att fånga upp ytterbogarna när vi gled runt till slutan.

Sedan jobbade jag en lite stund i skritt med att ta in bakbenen i min sits. Till skillnad från morgonpasset stannade hon nu kvar betydligt bättre i min sits och sprang inte iväg så mycket. Vi kunde växla flera gånger mellan öppnan och slutan med bibehållen form och balans. Det blev ett riktigt bra pass!


Någon kanske undrar om det inte blir jobbigt för hästen när jag skrev att det blir två pass idag och två imorgon. Givetvis måste man ju anpassa träningen efter hästens förmåga men nu är det skrittpass jag gör och dessutom blir det inte långa kvällspass. På en halvtimme tog jag in Bröta från hagen, fixade iordning henne för träningen, red och lämnade tillbaka henne i hagen. Men de korta passen ska verkligen inte underskattas! Det är riktigt bra för både människa och häst att känna igenom vad man jobbat med och få ytterligare lite mer känsla i kroppen för hur arbetet ska göras. Det behövs inte många minuter men det ger riktigt mycket till dagen efter.


#ridkonst

Av Maria Pihl - 20 juni 2015 14:21

Idag var det dags att träna på min läxa på egen hand. Jag började stillastående från marken. Det var oerhört segt åt båda håll i början och jag fick fundera på vad som var fel. Jag kände att bakbenen inte var på plats och bad då dem att blir aktiva och då släppte energin fint igen om ryggraden och allt blev väldigt lätt. Både till vänster och höger gick det lätt och ledigt och jag jobbade med den ifrånsigböjande tygeln och ytter skänkel som varit lite svåra tidigare.


Sedan var det dags att sitta upp, och vis av lektionen igår så fokuserade jag på att sitta ordentligt i vänster varv. Det fungerade mycket bättre idag även om det blev några få steg. Även i det stillastående arbetet från ryggen kände jag framgångar idag! I höger varv så fick jag verkligen känslan av att fånga upp bogen precis innan den faller ut i slutan så det blev väldigt bra. I vänster varv var det betydligt svårare att fånga upp bogen så jag fick använda spöet lite på bogen och säga stopp. Det blev hyfsat även här så jag är nöjd med det stillastående arbetet! Det har ju inte varit någon favorit varken för mig eller Bröta men nu börjar jag inse hur bra det är och hur fin kommunikation man kan få. Riktigt kul!


Sedan fortsatte jag med skrittarbetet. Eftersom vänster varv är det jobbigare nu så började jag i vänster, fortsatte med höger och sedan lite mer i vänster varv. I början fick jag vara väldigt sträng mot Bröta då hon ville springa ur min sits mest hela tiden. Men nu är det slut med det och jag kan vara mycket mer envis än Bröta! Efter att ha blivit påmind femtielva gånger så började hon faktiskt stanna kvar sitsen och vi kunde få lite mer arbete utfört. Växlingarna mellan öppnan och slutan som jag hade så svårt för igår gick betydligt bättre idag och jag kunde faktiskt behålla formen däremellan några gånger. Det gäller att sitta till i precis rätt tidpunkt för att påminna Bröta att stanna kvar i sitsen. Sen var det fortsatt arbete med balansering, flytta bogen lite ut eller in i skolan jag rider för att få hästen precis mitt emellan hjälperna. Dessutom är det förstås det där med att andas. Men om jag andas djupt och sitter till i takt med hästen så blir allt så mycket lättare. Flera gånger fick jag påminna mig själv om att slappna av men det roliga nu är att jag faktiskt också kan slappna av när jag tänker på det. Ibland kan man ju känna att man är stel som en pinne men man kan helt enkelt inte slappna av. Mitt tips då är att försöka andas djupare, ner i magen. Det är lätt att spänna sig och börja andas högt uppe i bröstet. Men om du bara kan ta några djupare andetag har det i alla fall för mig varit lättare att slappna av. Ibland kan det dock kännas som om man inte kan andas djupt heller. Då har jag prövat att medvetet spänna ut magen och göra den stor när jag andas in och dra in magen när jag andas ut, även om jag bara andas i bröstet.  Genom att härma andningen i magen och medvetet överdriva den kan det vara lite lättare att till slut få till de djupa andetagen.


Jag ska försöka få till ett nytt pass ikväll, och två pass imorgon också så får Bröta vila på måndag och sen är det lektion igen på tisdag. Jag är här som månadselev och får då 3 lektioner i veckan. Det är samma upplägg som jag hade som praktikant Gotland och som även Bent praktiserar för sina praktikanter. En del kanske tycker att det låter lite med tre lektioner i veckan men det är alldeles precis lagom för då hinner man träna på egen hand och få kunskaperna att sätta sig i sin egen kropp. Man blir medveten om vad som är lätt och vad som är svårt och kan sen jobba vidare med det svåra under lektionerna. Det är detta som är så bra med att vara här som månadselev, man har gott om tid. (Fast när det är dags att åka hem kommer jag säkert tycka att det är alldeles för kort tid och att jag borde stanna åtminstone några månader till…)


När jag var klar med Bröta väntade en trevlig överraskning, Wicki och Unni från Danmark hade anlänt med sina hästar för en träningsvecka. Det blev ett kärt återseende. Vi träffades på Gotland då de var på väg att avsluta sina praktikantperioder när jag kom och påbörjade min. Det ska bli så kul att prata häst hela veckan!


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards