ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 24 juni 2015

Aha!

Av Maria Pihl - 24 juni 2015 23:22

Ja idag var det nya tag och det gick riktigt fint! Vi började som vanligt i stillastående i handwork-position från utsidan. Där har ju den ifrånsigböjande tygeln och ytter skänkel varit lite si och så med. Den ifrånsigböjande tygeln känns ändå ganska ok nu men ytter skänkel är verkligen som bortblåst emellanåt vilket förstås innebär att Bröta inte riktigt förstår den. Celina har upprepade gånger sagt att jag ska använda de hjälper jag har för att förklara den som inte fungerar och idag föll poletten ner och jag förstod i min kropp hur hon menade. Jag överdrev öppnan rejält och sedan gick det jättelätt att glida över i en sluta och då lägga till min hand som ytter skänkel och be bakdelen komma runt. Verkligen ett aha-ögonblick för mig! Dessutom förstår jag mer och mer hur viktigt de är att ”rida” bakdelen även från marken. Det är ju väldigt lätt att bara använda handen för man har en tygel i den, men just när jag började överdriva öppnan för att förklara ytter skänkel så blev det klart för mig att jag måste arbeta bakbenen lika mycket när jag gör handwork som när jag rider. Spöhanden får inte bli inaktiv utan måste vara alert och aktivera inner resp. ytter bak. Jösses, det är många detaljer i handwork och jag förstår att det inte är något man börjar med på en gång. Det är bra att ha lite känsla i kroppen så att man vet lite grand hur det ska kännas för i handwork så ska man kunna göra det utan fördelen av känseln i sin sits.


Sedan hoppade jag upp i sadeln och gjorde samma sak. Bröta är så extremt känslig så vi vobblar emellanåt runt mellan öppnan och slutan fast jag inte ens märker att jag gör något. Jag måste vara superfokuserad och sitta stadigt för att ha en chans men när jag väl gör det så flyter vi fint och mjukt mellan skolorna. Älskade lilla Bröta, vilken känsla hon får mig att utveckla! Hon är en sträng men rättvis lärarinna åt mig!


Slutligen var det dags för lite skritt och att hitta balansen i skolorna. Nu kom aha-upplevelse nummer 2 idag och det var att jag hittade en mer tredimensionell höftrotation än jag tidigare har gjort. Det är ju inte bara runt fram och tillbaka utan rörelsen går ju även ut åt sidorna. Det blev så väldigt tydligt idag och att jag släppt igenom rörelsen gav bättre schwung i Bröta. När jag har Bröta fint balanserad kan jag även jobba med ställningen, be om lite mer ställning och få lite mer kvalitet. Det är lite lustigt att jag som i hela mitt AR-liv alltid haft betydligt lättare för slutan nu har lättare för öppnan. Jag har jobbat som en liten gnu för att hitta min öppnasits och nu har jag alltså svårare för att hitta min slutasits. Det får jag jobba mer på så att det blir lika lätt att hitta båda skolorna.



#ridkonst

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards