ar-bloggen

Alla inlägg under februari 2014

Av Maria Pihl - 28 februari 2014 21:46

Idag jobbade Bröta och jag med fokus på att bibehålla kommunikationen i longeringen när volten blir större (longerlinan längre). Än så länge har jag mest jobbat med Bröta så pass nära att jag når henne med piskenflärpen på utsidan, men nu är det dags att länga linan och släppa ut Bröta på en större volt och bibehålla kommunikationen. Då kan jag alltså inte ta pisken till fysisk hjälp, men jag kan fortfarande peka med pisken dit jag vill påverka. Dock är det framförallt så att jag vill ha Bröta än känsligare för min kropp. Jag släppte alltså ut Bröta på en större volt och började jobba med skolorna för min kropp, öppna och sluta, att flytta bog eller bakdel in mot mig. Eftersom vårt problem just nu är att Bröta faller lite på ytterbogen så fokuserade vi på vår nya favvoövning - öppnan. Det var in och ut, in och ut på voltspåret. I vänstervarvet gick det alldelels utmärkt för min kroppsposition medan jag fick hjälp till lite med longen i högervarvet. Slutorna går fint i båda varven,  det har ju Bröta väldigt lätt för.


Jag blir så stolt över min lilla häst när jag ser hur hon jobbar och jag blir så glad och imponerad över hur vacker hon är när hon jobbar riktigt rätt. Nog för att jag är partisk och alltid tycker att hon är vacker, men ibland blir jag lite extra imponerad. Kan ju inte låta bli att tycka att kallbloden med sin extra massa är både maffiga och ståtliga.


Efter stallet var det iväg på jobbet några timmar (för er som inte vet så jobbar jag i Oslo nu och ska vara ledig på fredagar när jag är hemma men det har inte gått så bra hittills) och sen var det dags för Eurohorse och lite jobb i Chalmers monter. Riktigt kul, och lite extra kul är det när man får prata lite med bekanta.


Imorgon flyttar det in en ny häst i Brötas lösdrift så jag hoppas att det ska gå bra och på eftermiddagen är det mer jobb i Chalmers-montern.

Av Maria Pihl - 26 februari 2014 19:32

Nu är det åter dag för Göteborg horse show. Precis som förra året kommer Chalmers tekniska högskola att ha en monter på mässan och berätta om den hästsportsatsning som görs. Bl.a har några Chalmersstudenters examensarbete, att vidareutveckla ett allt-i-ett-verktyg för broddning, mynnat ut i ett verktyg som valts till årets hästpryl 2013 av Hippson.


Välkomna till mässan och monter B08:35 för att prata hästsport och teknik, eller varför inte prata lite akademisk ridkonst om jag är på plats? Jag är i montern fredag em/kväll och lördag em.


Vi ses!

Av Maria Pihl - 25 februari 2014 20:31

François Robichon de la Guérinière om öppna:


”This lesson produces such good effects, that I consider it as the first and the last of all lessons to make a horse perfectly supple and free in every part.”

Av Maria Pihl - 23 februari 2014 11:33

Jag börjar verkligen förstå de gamla mästarnas vurm för öppnan, för jösses vilken fantastisk övning det är! Genom att kunna placera bogarna där du vill ha dem får du hela hästen att röra sig lösgjort och korrekt. Jag vill ha hästen i balans och att den ska söka sig ut mot yttertygeln, men utan att falla på ytterbogen vilket är lätt hänt. Detta hjälper öppnan dig med!


Igår jobbade jag med att flytta bogarna in och ut och det arbetet fortsatte idag. Jag började med groundwork på volten och gick därefter ganska snabbt ut på fyrkantspåret. Eftersom vänstervavet är så bra var det mest fokus på högervarvet och det gick rikigt fint idag. Bröta höll sig fint böjd rakt fram och tendensen att falla ut med ytterbogen och hamna i slutaposition var nästan borta. Någon liten påminnelse ibland var allt som behövdes. Sedan jobbade vi med små rörelser öppna, böjd rakt fram, öppna, böjd rakt fram.


Efter detta longerade jag och återigen började jag i skritt med bogarna in, rakt på spåret, bogarna in, rakt på spåret. Jag vill ju att Bröta lyssnar på min kropps signaler, så att jag inte ska behöva använda pisken. I vänstervarvet gick det riktigt fint men i högervarvet behövde jag påminna lite med pisken om att jag bad om öppna.


Därefter var det arbete i traven, precis samma som i skritten. Flytta bogarna in, rakt på spåret, flytta bogarna in , rakt på spåret... Efter att ha jobbadet med denna övningen en stund så hörde jag förändringen i Bröta. Det går från klamp, klamp, klamp i marken till ett mjukt tass, tass, tass. I vänstervarvet kommer tassandet igång nästan på en gång men i det svårare högervarvet tog det en stund, men belöningen kändes så mycket större när det blev bra. Det var helt fantastiskt att se hur formen kom och hur hon kom runt och fram med ytterbogen och bort från innerbogen, och hur bakbenen klev på. Helt enkelt i korrekt form! Snacka om känslan av att öppnan är fantastisk när man ser hästen röra sig så!


Här borde jag ha slutat för dagen men det gjorde jag inte utan jag tog några galoppfattningar också. De blev inget vidare idag utan det var mer spring in i galoppen. Nåja, strunt i det och fokusera på det fantastiska högervarvet!


#ridkonst

Av Maria Pihl - 22 februari 2014 11:18

Idag jobbade jag återigen först i groundwork och därefter i longering. Fokus var fram till handen på volten i groundwork och sedan flyttade jag bogarna, ett steg in från volten, ut på spåret, ett steg in från volten, ut på spåret osv. Eftesom jag igår upptäckte att det var svårt med böjd rakt fram i högervarvet på rakt spår och att Bröta då gärna ville gå i sluta (genom at falla ut med bogen) så är receptet för att komma till rätta med detta att flytta bogarna. Efter bog-arbetet gick vi ut på fyrkantspåret. Vänster varv gick riktigt fint och vi jobbade i skolorna och böjd rakt fram, både i samling och framåt. I höger varv var det betydligt lättare att be om böjd rakt fram idag genom att be ytterbogen att komma in till mig och inte falla ut. Samma arbete som på volten alltså men rakt fram. Så fort jag begärde lite mer samling föll dock bogen ut och vi tappade allt. Jag bad därefter endast om pyttelite samling/framåt så att vi skulle kunna hålla oss inom korrekt ram. Genom att bara be om pyttesmå viktskiftningar fick vi till hyfsade öppnor, rakt fram och öppna igen, utan att falla ut på bogen och förböjas i halsen. Kul att det blev sådan skillnad mot igår!


Efter lite groundwork-arbete var det dags för longering och även här var temat flytta bogen in från spåret, ut på spåret, in från spåret osv, i både skritt och trav. I högervarvet i traven fick jag varje kvarts till halvt varv påminna om att ytterbogen skulle kliva runt och till mig istället för att falla ut. Men så fort jag påminner så kommer bogen tillbaka så det är positivt. Det är väl lätt att falla tillbaka till gamla ovanor när man har haft ont och blivit stel. Vi slutade med några galoppfattningar i vardera varv. Det blev lite mer spring in i galoppen än igår då det var mer riktiga fattningar, men helt ok.


#ridkonst


Av Maria Pihl - 21 februari 2014 19:19

Idag började Bröta och jag jobba i groundwork. Fram till handen, korrekt böjning (dvs inte förböjd!) och bröstkorgsrotation kombinerat med samling och framåt samt skrittpiruetter. Därefter gjorde vi något som vi inte gjort på länge. Vi jobbade lite i groundwork längs fyrkanstpåret. Vänster varv gick bra men i höger varv blev Bröta lätt förböjd och började gå i sluta, så jag fick till slut bara fokusera på att gå rakt fram med pytte-minimal böjning. Vi fick till det hyfsat till slut men här behövs mer träning.


Efter groundwork-delen longerade jag lite och jobbade med skolorna och samlingen, framförallt i trav. Därefter funderade jag på om det var dags för galopp. Jag är ju lite nojig nu och vill inte att högerhöftsproblemen kommer tillbaka vilket jag är rädd att det ska göra om hon hoppar och studsar för mycket. Jag bestämde iallafall för att pröva och i vänster varv gjorde Bröta de bästa galoppfattningar hon någonsin gjort i träning. Riktigt lugnt och fint för att vara Bröta, med hyfast bra böjning, och framförallt var det inte spring in i galoppen utan en riktig fattning. I höger varv blev det också riktiga fattningar, men det var svårare och Bröta ville gå utåtställd hela tiden för att balansera upp sig själv. Det här var riktigt kul att se!


#ridkonst

Av Maria Pihl - 17 februari 2014 19:55

Nu närmar det sig... Ja vadå? Jo min Gotlandspraktik! Nu är färjan bokad och jag ser så enormt mycket fram emot min praktikplats. Det ska bli underbart att återse alla härliga människor och djur på Gotlands ridakademi. Det är hårt arbete men vi har så roligt tillsammans och man lär sig så ofantligt mycket!


Jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka in i Gotlandsbubblan, där tiden har sin gilla gång och man på något sätt blir lite isolerad från omvärlden. Där 90 km/h är högsta hastighetsgränsen på vägarna, solen skiner mest hela tiden och stadsstressen bara rinner av en. Jo jag inser nog att jag har mitt rosa filter på när jag tänker på Gotland men ibland får man vara lite nostalgisk och bara känna ren och skär lycka.

Av Maria Pihl - 16 februari 2014 13:50

Idag började Bröta och jag med groundwork, samma som igår. Det är sökning fram till handen, böjning och bröstkorgsrotation som är prio ett. Därefter jobbade jag lite med samlingen och den skolade halten, dvs öppna och sluta, fram och ned och samling stillastående. Vi jobbade även med lite samlad skritt, antingen direkt från den skolade halten, från skritt eller från en skrittpiruett. Det var lättast att från skrittpiruetten ta några steg framåt och bibehålla samlingen och svårast att komma ur den skolade halten med sökning fram och bibehållen samling.


Därefter tog jag ut Bröta på longen och jobbade lite med traven. Det var lite frustration i Bröta och hon viftade en del med huvudet, ett typiskt travarstressmönster. Jag bad Bröta kliva på ordentligt framåt i traven och efter en stund slutade huvudskakningarna. Tror att det fanns lite uppdämd energi som vi helt enkelt behövde fokusera på arbetet. Vi jobbade lite med samling även i traven. I vänstervarvet lyssnar hon fint på ganska små hjälper men högervarvet är lite svårare. Men nu är vi på rätt väg och högebakbenet ser bra ut efter behandlingen.


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards