ar-bloggen

Alla inlägg den 15 februari 2014

Av Maria Pihl - 15 februari 2014 15:32

Idag har det varit en dag full av hästar. Den började med fyra lektioner, sen kom hovårdaren till Bröta och därefter mockade jag i lösdriften. Sedan var det äntligen dags att känna på Bröta under ett lite lättare pass, och vi arbetade i groundwork.


Jag jobbade med att känna i handen när bakbenen klev fram och jobbade på, korrekt böjning samt att bröstkorgen roterade ordentligt. För några veckor sedan nämnde jag att jag hade lite problem med att känna när hon gjorde rätt, men nu är jag ganska övertygad om att det berodde på hennes ischias-problem. Jag kände inte i handen för att hon helt enkelt inte kunde gå fram ordentligt. Idag var det inga problem med att känna när det blev rätt och jag kunde se en tydlig bröstkorgsrotation. Efter Hanna-kursen insåg jag att vi "fuskat" lite emellanåt i groundwork och att jag blivit så fokuserad på samlandet, så att jag därefter inte bett om ordentlig sökning framåt. Kliver inte bakbenen på så kommer heller inte korrekt böjning eller bröstkorgsrotation. Jag får väl påminna mig om Celinas mantra, utan både framåt och samling så har man ingenting. Då är framåt inte framåt utan bara snabbt och samling är inte samling utan bara långsamt. Hästen måste hela tiden vilja framåt, men vi ska kunna styra energin in i samlingen.


Brötas väntra varv gick riktigt bra men högervarvet var lite stelt efter ischiaskänningar och vila. Men det är bara att fortsätta jobba så ska det snart mjukas upp.


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards