ar-bloggen

Alla inlägg den 9 februari 2014

Av Maria Pihl - 9 februari 2014 11:49

Även när du inte tränar din häst kan, eller snarare kommer du att, indirekt träna dig själv. Om du konstant går med en axelremsväska på samma axel kommer det med tiden att resultera i ojämnheter. Kanske du drar upp den axel som väskan ligger på så att den inte glider av?


Alla de kroppsliga mönster som vi har på backen kommer vi att ta med oss upp på hästen, och om det är större snedheter/ojämnheter/stelheter så kan det vara så att vi måste arbeta med dem utan häst. Det kan behövas en kiropraktor/naprapat/osteopat eller liknande. En mycket sned ryttare kommer med tiden att överföra sina snedheter till sin häst för hästen måste kompensera ryttarens obalanser genom att själv spänna olika delar av sin kropp.


Härom dagen när jag gick hem från jobbet började jag fundera på mina höfter. Vi vill ju att hästens inre höft går fram och ned när benet går fram och precis likadant vill vi ju själva gå. Jag själv har en stelare högersida och en mjukare vänstersida, och när jag gick kände jag större rörelser i högersidan. Igår åkte jag skidor och där är det ju mycket höftrörelser. I min stelare, starkare högersida hade jag betydligt lättare för att skjuta ifrån än min mjukare, svagare vänstersida. Dock upplever jag att min mjukare vänstersida ofta har bättre teknik. Tekniken får kompensera för styrkan.


Även på hästryggen är min vänstersida mer teknisk och följsam än den stelare högersidan. Stelheten är väl förstås även något som hindrar en mjuk och följsam teknik. Först måste man bli medveten om sina snedheter och stelheter och därefter kan man börja jobba med dem.

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards