ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 25 juni 2015

Trav

Av Maria Pihl - 25 juni 2015 23:07

Idag jobbade vi på som vanligt med handwork i halten och stillastående från ryggen. Vi jobbar på ytter skänkel och det går lättare nu när jag förstått hur jag använder de andra hjälperna för att förklara den. Celina berättade att en av hennes hästar hade väldigt svårt att förstå ytterskänkeln från utsidan i handwork-position. De har hela sitt liv fått lära sig att böja runt personen som jobbar dem och nu helt plötsligt säger vi att böj bort från mig. Det är ju inte så logiskt från hästens synvinkel så det kanske inte är så konstigt att det är svårt från marken? Det är alltså lätt att hästen tar ytterskänkeln som en innerskänkel och böjer om. Då får man en felroterad höft och det är bara fult och skadligt! Nej, istället får man ta det lugnt och se till att ha ordentlig ställning inåt och kolla att inner höft på hästen går ner, annars gör om gör bättre.


Vi jobbade även med balansering i skritt på volten i skolorna och vi jobbade lite med att behålla form och mjukhet i övergångarna mellan öppnan och sluta. Det blir längre och längre stunder som är bra nu så det är riktigt roligt. Jag har verkligen jobbat hårt på att utveckla min känsla och på att släppa lös mina höfter och släppa igenom schwungen genom min kropp. Endast när man låter det gå igenom ens kropp kan man få schwung i hästen för annars låser man hästens rörelser genom sin egen stelhet. Ja det finns förstås massor kvar att göra för mig på det här området men salsastegen hjälper verkligen. Sedan salsa-clinicen har jag gjort lite bas-salsasteg varje dag för att öka min rörlighet i höfterna, och dessutom har jag under ett par månader jobbat med yinyoga-övningar för att stretcha mina muskler.


Vi började även jobba lite med traven idag och jag ska försöka känna trav-rörelsen i skritten. Bröta har ju en tendens att springa iväg så jag har samlat henne väldigt mycket i traven men nu ska jag jobba med att hitta en framåt trav som inte är springig. Haha, jo det är ju lite ovanligt med trav när man inte gjort det på ett tag och det tar ett tag att hitta travsitsen.


På kvällen tränade jag ett eget pass och jobbade med allt från dagens lektion. Det kändes riktigt fint och traven var många gånger bättre nu! Min läxa över helgen är att utveckla allt vi jobbat med hittills och framförallt hitta traven så att vi kan jobba lite mer med den nästa vecka. Så ofantligt kul det ska bli!


#ridkonst



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards