ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 20 juni 2015

Sitt till, sitt till

Av Maria Pihl - 20 juni 2015 14:21

Idag var det dags att träna på min läxa på egen hand. Jag började stillastående från marken. Det var oerhört segt åt båda håll i början och jag fick fundera på vad som var fel. Jag kände att bakbenen inte var på plats och bad då dem att blir aktiva och då släppte energin fint igen om ryggraden och allt blev väldigt lätt. Både till vänster och höger gick det lätt och ledigt och jag jobbade med den ifrånsigböjande tygeln och ytter skänkel som varit lite svåra tidigare.


Sedan var det dags att sitta upp, och vis av lektionen igår så fokuserade jag på att sitta ordentligt i vänster varv. Det fungerade mycket bättre idag även om det blev några få steg. Även i det stillastående arbetet från ryggen kände jag framgångar idag! I höger varv så fick jag verkligen känslan av att fånga upp bogen precis innan den faller ut i slutan så det blev väldigt bra. I vänster varv var det betydligt svårare att fånga upp bogen så jag fick använda spöet lite på bogen och säga stopp. Det blev hyfsat även här så jag är nöjd med det stillastående arbetet! Det har ju inte varit någon favorit varken för mig eller Bröta men nu börjar jag inse hur bra det är och hur fin kommunikation man kan få. Riktigt kul!


Sedan fortsatte jag med skrittarbetet. Eftersom vänster varv är det jobbigare nu så började jag i vänster, fortsatte med höger och sedan lite mer i vänster varv. I början fick jag vara väldigt sträng mot Bröta då hon ville springa ur min sits mest hela tiden. Men nu är det slut med det och jag kan vara mycket mer envis än Bröta! Efter att ha blivit påmind femtielva gånger så började hon faktiskt stanna kvar sitsen och vi kunde få lite mer arbete utfört. Växlingarna mellan öppnan och slutan som jag hade så svårt för igår gick betydligt bättre idag och jag kunde faktiskt behålla formen däremellan några gånger. Det gäller att sitta till i precis rätt tidpunkt för att påminna Bröta att stanna kvar i sitsen. Sen var det fortsatt arbete med balansering, flytta bogen lite ut eller in i skolan jag rider för att få hästen precis mitt emellan hjälperna. Dessutom är det förstås det där med att andas. Men om jag andas djupt och sitter till i takt med hästen så blir allt så mycket lättare. Flera gånger fick jag påminna mig själv om att slappna av men det roliga nu är att jag faktiskt också kan slappna av när jag tänker på det. Ibland kan man ju känna att man är stel som en pinne men man kan helt enkelt inte slappna av. Mitt tips då är att försöka andas djupare, ner i magen. Det är lätt att spänna sig och börja andas högt uppe i bröstet. Men om du bara kan ta några djupare andetag har det i alla fall för mig varit lättare att slappna av. Ibland kan det dock kännas som om man inte kan andas djupt heller. Då har jag prövat att medvetet spänna ut magen och göra den stor när jag andas in och dra in magen när jag andas ut, även om jag bara andas i bröstet.  Genom att härma andningen i magen och medvetet överdriva den kan det vara lite lättare att till slut få till de djupa andetagen.


Jag ska försöka få till ett nytt pass ikväll, och två pass imorgon också så får Bröta vila på måndag och sen är det lektion igen på tisdag. Jag är här som månadselev och får då 3 lektioner i veckan. Det är samma upplägg som jag hade som praktikant Gotland och som även Bent praktiserar för sina praktikanter. En del kanske tycker att det låter lite med tre lektioner i veckan men det är alldeles precis lagom för då hinner man träna på egen hand och få kunskaperna att sätta sig i sin egen kropp. Man blir medveten om vad som är lätt och vad som är svårt och kan sen jobba vidare med det svåra under lektionerna. Det är detta som är så bra med att vara här som månadselev, man har gott om tid. (Fast när det är dags att åka hem kommer jag säkert tycka att det är alldeles för kort tid och att jag borde stanna åtminstone några månader till…)


När jag var klar med Bröta väntade en trevlig överraskning, Wicki och Unni från Danmark hade anlänt med sina hästar för en träningsvecka. Det blev ett kärt återseende. Vi träffades på Gotland då de var på väg att avsluta sina praktikantperioder när jag kom och påbörjade min. Det ska bli så kul att prata häst hela veckan!


#ridkonst

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards