ar-bloggen

Alla inlägg den 6 oktober 2013

Av Maria Pihl - 6 oktober 2013 18:04

Idag pratade jag med en stallkamrat som precis börjat ta dressyrlektioner för en tränare. Hon var så nöjd för tränaren hade gått ner på basics och börjat "från början", dvs inte antagit att allt redan fungerade. Jag tror att det är vanligt, oavsett disciplin, att man hoppar in någonstans efter början, och antar att hästen förstår alla hjälper (och att ryttaren förstås vad hen ska göra).


För mig var det en fantastisk förmån att få börja från början och verkligen lära mig grunden när jag kom till gotland. Jag var en av dem som hoppat in någonstans efter början och tänkt att hästen borde förstå. Det gjorde hon inte förstår jag nu i efterhand. Å andra sidan visste inte jag heller hur jag skulle förklara för hästen så det var väl så att den blinde ledde den döva...


Om träningen, från marken eller uppsuttet, inte fungerar beror det på att någon grunddel inte fungerar och då är det bättre att gå tillbaka och bygga en stabil grund och därefter gå på problemet igen. Se till att hitta en tränare som kan hjälpa dig med detta!


Idag gick passet med Bröta fantastiskt bra. Jag red enbart idag och just ridningen har varit lite knackig på senaste, då Bröta har haft svårt för rakriktningen och mest velat gå i sluta på volten. Men med idogt arbete huvudsakligen från marken, ground work och longering, har ridningen förbättrats rejält. Istället för att bråka med hästen på ryggen har jag förklarat från marken där det är lättare för oss båda, och därefter bara hoppat upp en kort stund på ryggen. Öppnan är svår för oss, men idag var det så fin harmoni och vi börjar få till lite fria ytterbogar då och då. Det kändes superbra och vi var nära känslan från i somras när jag red för sitsen.



#ridkonst


Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28 29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards