ar-bloggen

Alla inlägg den 10 oktober 2013

Av Maria Pihl - 10 oktober 2013 19:54

Idag har jag longerat och jobbat på Brötas rakriktning. Detta gjorde jag med hjälp av skolorna. Jag började i skritt och bad om böjning och därefter lite öppnor och slutor. Mitt emellan öppnan och slutan finns böjd rakt fram, där hästen spårar och bär lika med bakbenen.


I höger varv fick jag Bröta att spåra bara genom att växla mellan lite öppna och lite sluta för att till slut hamna i mitten mellan dem, men i vänstervarvet försvann ytter bakben utåt. Här räckte det inte att bara be om en sluta, utan jag fick lägga flärpen på körpisken på det yttre bakbenet och be det komma in på frambenets spår. Så fort jag fick rätt respons på min piskhjälp tog jag bort spöet och lät Bröta forsätta. I början gick det bara något steg och sen föll yttre bakbenet ut igen, men då var jag där med pisken igen. Jag var väldigt noggrann med att be Bröta om att lyssna på hjälpen men att därefter ta bort den och låta Bröta göra fel. Efter att ha upprepat detta ett antal gånger började det ta längre tid för Bröta att falla ut med ytterbenet och på slutet gick hon riktigt bra. Hon lärde sig genom att få upprepa samma sak ett antal gånger. Klart bättre än att hålla bakbenet på plats genom att konstant vara där med pisken.


När det såg bra ut i skritt prövade jag i trav. Det fungerar ganska bra i trav också och jag kan flytta både framdel och bakdel, och även samla lite. Dock ser jag emellanåt att ett bakben inte riktigt bär. Jag har ju kontaktat en kiropraktor men han kan komma först i slutet av månaden. Först då kommer jag ju veta säkert om det är något problem i SI-leden eller inte. Jag vill ju inte att lilla Bröta ska ha ont.



#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28 29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards