ar-bloggen

Alla inlägg den 9 oktober 2014

Av Maria Pihl - 9 oktober 2014 21:23

Idag har jag fokuserat på hur jag använder mina händer i ridningen. Innan det jobbade jag Bröta lite från marken först, med stillastående arbete, groundwork och longering. Galoppen blir bara bättre och bättre och även arbetet som jag lagt ner i det stillatående arbetet börjar nu löna sig. När jag i det stillastående ber om samling i sluta börjar jag nu få lite mer vinklingar i bakbenen. Det varierar ju lite på individ/ras vilka bakbensleder som helst vinklas, men jag börjar se en vinkling i själva bäckenet nu, att hon tippar det bakåt, på precis samma sätt som den kallblodstravare som Celina tränade på Gotland. Undrar om det beror på rasen eller på individerna?


Nåja, när jag satt upp på Bröta var det mer arbete i stillasåtende och jag tränar på att använda mina händer på rätt sätt. Neutrallläget är att jag håller handen som en "joystick" med tummen uppåt. Vill jag ha mer ställning vrider jag ner tummen och vill jag ha mindre ställning vrider jag upp lillfingret. Flyttar bogarna göra jag genom att föra handen till sidorna. För jag handen framåt vill jag att hästen följer med fram och likadant vill jag att hästen samlar då jag tar handen bakåt. (Handen fram och bak tränar jag inte på än men det är med så ni förstår tanken på handens inverkan). Det är viktigt att bara göra en sak i taget och gå tillbaka till neutralläget så att man inte blir kvar och håller med handen. Men det är så lätt att göra fler saker samtidigt och inte dela upp i små bitar. Jag får verkligen träna på detta och försöka vara lite disciplinerad!


Mira var riktigt duktig idag och hon kunde fokusera på mig väldigt bra. Vi jobbade med öppna och sluta i groundwork och longering. Dessutom travade vi lite med öppna-tänk och nu märker jag verkligen hur Mira börjar slappna av och kan kliva på med bakbenen så att hon blir ren i traven.


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards