ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 2 augusti 2015

Öka volten och öppna samt minska volten och sluta

Av Maria Pihl - 2 augusti 2015 17:31

Öka volten och öppnan hör ihop liksom minska volten och slutan. Detta är de naturliga rörelserna och det är så självklart. Eller är det? Jag fick ett mail för ett tag sedan om jag kunde förklara hur jag menade och jag stöter lite då och då på missuppfattningen att det är tvärtom. Tyvärr har vi en allt mer stillasittande livsstil och det påverkar våra kroppar och hur vi rör oss. Vi blir stela och tappar bort det naturliga rörelsemönstret och tills slut blir det en vana så att vi inte alls förstår att något är fel. Även om vi får veta att det är fel så är vi så fast i våra mönster och argumenterar för hur vi har rätt trots att det tappat all naturlighet. Men så är det, det som känns vant känns ”rätt” oavsett hur fel det kan vara. Jag ska försöka mig på att logiskt argumentera för naturligheten.


Nu kommer jag alltså att beskriva FELET: Missuppfattningen ibland är alltså att öppnan är detsamma som att minska volten för i öppnan skall bogarna innanför spåret och då tycker man att man därmed minskar volten. Likaså är missuppfattningen i slutan att man ökar volten för då ska bogen utanför spåret och då måste volten öka? Ja då har jag beskrivit felen och missuppfattningarna och de uppkommer för att man rider hästen på bogarna. Man fokuserar bara på framdelen av hästen och har glömt bort att motorn sitter bak. Att rida hästen på bogarna är dock väldigt ohälsosamt och kan aldrig ge en mjuk, stark häst som villigt utför det man ber om. Det är alltså dags att fokusera om, fokusera på motorn, dvs på bakdelen!


Till min hjälp och för att förtydliga har jag min lilla bananhäst. Det är en väldigt liten häst men den har en väldigt fin böjning som den håller genom hela passet. Alla har ju säkert hört eller kan åtminstone intuitivt förstå att vi kan behålla samma böjning och bara vrida runt mellan skolorna. Det är bananhästen väldigt bra på! Bytet mellan skolorna sker genom att vrida runt tyngdpunkten (POW= point of weight).


Vi börjar med något lätt, bended straight, dvs böjning på en rak linje.


 


Sedan vrider vi runt till en öppna. Öppnan börjar vi med för att där aktiverar vi inner bakben. Vi vill att inner höft går fram och ner, att bröstkorgen roterar så att utsidan blir lite högre än insidan och att den lyfts upp så att vi får en fri ytterbog. Givetvis bär hästen med båda bakbenen men vi skolar alltså inner bakben mest. Inner bakben måste alltid vara med för om vi tappar inner bak så kommer inner höft inte att gå fram och ner och vi får ingen bröstkorgsrotation och ingen ordentlig bärighet. Därför är det så viktigt att börja med öppnan!


   


Men hur var det nu med att öka volten och öppnan hör ihop? Jo om vi tittar på lilla bananhästen så ser vi i öppnan att visst, bogen går inåt men framför allt så går bakdelen utåt! Bakdelen sa vi ju är motorn och den måste alltså öka volten lite för att vi ska få en öppna. Vår kära bananhäst har alltså visat oss en naturlig rörelse och den gör det så bra för att den har precis bibehållen böjning och vrider bara runt sin tyngdpunkt för att gå över i en öppna. Öppnan och öka volten hör alltså ihop! Eller jag kanske borde säga tvärtom, att öka volten och öppnan hör ihop för öka volten är ju det vi gör först med våra unghästar och outbildade hästar. Det är en ökning av volten som så småningom leder till öppnan. När hästen kan öka volten med bibehållen böjning så är det bara att en dag be om en ökning men stanna kvar på det voltspår som ni är på och då får ni en öppna.


Ok, men någon kanske invänder att man bara flyttar framdelen och låter bakdelen gå kvar på spåret? Min lilla bananhäst blev inte så glad när jag bad om det…


   


Ja, alltså om du bara vrider runt tyngdpunkten så går hästen av på mitten… Sen går det förstås att rida en öppna där bakdelen går på ett rakt spår och framdelen innanför, men då har man även flyttat tyngdpunkten. Det är viktigt att utgå från sina referenspunkter, vare sig det är tyngdpunkten eller det voltspår du jobbar med. Om du inte vet vart du är hur vet du då vart du ska?


Men då är det dags att gå över till slutan. I slutan aktiverar vi ytter bakben. För en korrekt sluta måste vi dock även ha med inner bakben! Om inte inner bakben kliver fram och ner och arbetar ordentligt kommer vi inte heller att få en riktig sluta. Därför är det så oerhört viktigt att först aktivera inner bak och därefter lägga till ytter bak och gå över i slutan. Det är bärigheten det handlar om och vi vill ju bygga upp våra hästar och få dem starka och smidiga.


 


Bananpållen behåller sin fina böjning och vrider bara runt till en sluta. Vi ser då att bogarna går lite ut men framför allt så går bakdelen in och minskar volten lite. Att minska volten hör alltså ihop med slutan. När hästen kan minska volten på ett bra sätt ber vi den att minska men så stannar vi bara kvar på det spår vi är och får då en sluta.


   


Återigen, bananpålle blev inte så glad när jag bad den att ta in bakdelen men bli kvar på spåret med framdelen. Hästen är en helhet och du vill ha en mjuk, fin böjning genom hela hästens kropp. Det säger sig självt att vi inte bör böja de olika delarna av ryggraden i olika grad, utan håll alltid en jämn böjning från nacke till svans.


Då hoppas jag att det naturliga nu även känns logiskt? Sen är det förstås en annan sak att utföra det praktiskt. Men om man åtminstone vet vart man vill så når man målet till slut bara man jobbar hårt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards