ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 3 augusti 2015

Gå på upptäcksfärd i din häst

Av Maria Pihl - 3 augusti 2015 22:15

Jag och Celina diskuterade förstås mycket hästträning och pedagogik när jag var nere som månadselev och jag tror att något av det viktigaste för mig var det faktum att vi diskuterade att man måste träna sin häst och inte bara förutsätta att hästen gör. 


Ja det låter väl självklart men hur många har inte blivit frustrerade/irriterade/arga på sin häst för att den inte gör som jag ber när den har gjort samma sak tusen gånger innan? Ja det här är ju ett problem som lätt kan uppkomma med hästar vi har en nära relation till. Ju närmare man är desto lättare är det att anta eller förutsätta att hästen ska göra det man ber om för man känner ju sin häst och "vet" att den kan. Med en träningshäst som bara ska utbildas är det betydligt lättare för där går man in mer objektivt och tittar på vad hästen kan och sedan går man därifrån vidare. Med sin egen häst kommer hjärtat och en massa känslor in. Hur fånigt det än kan låta så kan det komma in känslor i form av "om min häst bara älskar mig så gör den det jag ber om" och "min häst tycker inte om mig om den inte gör som jag säger" och det kan leda till att man känner sig ratad och då blir man förstås ledsen och frustrerad. Men hästen vet inte varför vi upplever stress, den bara reagerar på att vi är stressade och då går allt ännu sämre. Vi kan tycka att vi har tränat på just det här hur lång tid som helst och det har fungerat utmärkt i flera veckor nu så då ska det banne mig fungera för all framtid! Ja det är mycket tankar och känslor som kan fara igenom huvudet under träningen och jag har fallit i denna fälla hur många gånger som helst med Bröta.


Bröta är ju min första häst och vi har en sådan historia med höga berg och djupa dalar. Hela våren har varit en berg  och dalbana av fina perioder följt av stressperioder. Så här i efterhand inser jag att det är jag som varit problemet och att det till stor del berott på att jag har förväntat mig att Bröta ska göra det vi kan och när det inte har hänt så har jag lätt blivit irriterad. Söta Bröta är ju en mycket känslig dam och hon känner denna irritation och då blir hon olycklig och stressad för att matte är olycklig. Bröta vet ju inte varför jag är oharmonisk men hon tar efter min känsla direkt och så är vi i en nedåtgående spiral.


Sedan jag kom hem från Tyskland så har jag dock gått in och tränat mina hästar med ett helt annat mentalt lugn. Jag känner mig trygg i vad jag kan och jag är helt på det klara nu med att jag inte ska förvänta mig något utan jag måste se mina hästar där de är just idag och träna därefter. Det spelar ingen roll om vi gjort något tusentals gånger för just idag kanske jag är extra stel eller så är hästarna lite trötta pga väder eller insekter eller vad som helst. Varken vi eller hästarna är maskiner och vi kan inte prestera på samma nivå varenda dag. Det går upp och ner men så länge nivån sakta ökar över tiden så får man vara nöjd.


Det är fantastiskt kul att träna och så fort det blir problem nu med något som vi "borde" kunna så går jag in i tänket varför är det svårt just nu? Hos Celina jobbade vi jättemycket med min känsla för vad som händer i hästens kropp och nu med min nya mentala attityd går jag alltså på upptäcksfärd i mina hästars kropp så fort något inte fungerar. Jag vill ta reda på varför det är svårt och i vilken del av hästen som blockeringen sitter. Hästen bråkar inte med oss utan gör så gott den kan. Den är aldrig "dum" utan det är vi som måste försöka oss på att förstå vad som händer i kroppen och varför något inte fungerar. Kommer jag igenom nacken, är bröstkorgen roterad, går inner höft fram och ner osv, osv? Handen ger värdefull information och därefter får jag agera utifrån vad jag känner. Det är så spännande att hela tiden träna och försöka bli bättre och bättre på att analysera blockeringarna och åtgärda dem. När man väl har åtgärdat blockeringarna så kan hästen hlet plötsligt göra det man ber om. Utmaningen är att hela tiden öka på tiden man har en lösgjord häst. Så otroligt spännande arbete!


Med min nya mentala attityd så får jag också helt fantastiska träningspass med min hästar. Med söta Bröta började jag idag stillastående från utsidan och jobbade med öppnan och slutan. Sedan satt jag upp och gjorde samma sak och därefter skritt på volten och öppna och sluta. Jag har dessutom börjat jobba lite med skrittpiruetterna och skolorna på raka linjer. Än så länge håller vi oss på raka linjer mitt på banan. Att jobba ute vid staketet blir lite svårt just nu då "väggarna drar". Travarbetet är också igång med skolor på volten. Bäst av allt - Bröta har varit kolugn sedan vi kom hem från Celina.


Jag bli så imponerad av min söta lilla Mira. Med tanke på hur stel hon var efter sin sommarvila så har hon mjuknat något helt oroligt. Med Mira måste jag verkligen gå på upptäcksfärd i kroppen och mjukt och försiktigt lösa upp blockeringar och komma igenom hennes ryggrad. Det gäller bara att vara mjuk, försiktig och tålamodig och i utbyte får jag Miras förtroende. Jag känner verkligen att hon litar på mig när jag guidar hennes kropp och att hon vet att jag inte kommer rycka och dra utan vara mjuk. Vi har ju haft lite problem med slutorna på longen men idag lyckades jag till och med få henne att börja söka fram och ned i travslutorna! Det är helt fantastiskt för oss och Mira fick många pussar idag efter passet!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards