ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 10 augusti 2015

Vääänta, väääänta och där kom det!

Av Maria Pihl - 10 augusti 2015 21:35

Idag började både Mira och Bröta stela. Jag kände att hu, hur är det möjligt att det är så stor skillnad mot igår?


Jag jobbade ganska länge i stillastående groundwork med Mira för att lösa upp spänningarna. Jag fick be om det jag önskade och sedan kände jag att Mira var på väg men inte riktigt i balans för att utföra det jag bad om. Det var bara att insistera mjukt och vänta, vänta, vänta och så pang kom hon i balans och kunde göra det jag bad om. Det hade inte alls gått att insistera hårdare och be om snabbare. reaktioner Jag fick verkligen anpassa mig till dagens utgångspunkt. Eftersom det var så stelt tänkte jag att jag kanske inte kan be om så mycket under resten av passet, men hon mjuknade väldigt i det stillastående arbetet och i groundwork fick vi riktigt fina öppnor och, kors i taket, slutor. Högerslutan har ju varit besvärlig men idag gav hon så fint efter i innerbogen och blev rund och fin. Jag lyckades dessutom få samma fina kvalitet på longen i skritt. Ja jag fick förstås gå väldigt när men vad gör det? Avstånd är ju bara en träningssak. I traven får jag runda fin öppnor men slutorna är än så länge inte så mjuka och hon vill tränga in lite för mycket på innerbogen och rakna. Jaja, det kommer mjukhet så småningom. Vi jobbade dessutom lite med galoppfattningar och där försöker jag egentligen bara få henne att tänka framåt i fattningen, utan att rusa.


Bröta var också stel idag, men idag var det vänstervarvet som var svårare. Jag började i handwork-position men fick efter en lite stund ge upp och gå fram i groundwork position. Därifrån började jag be om minimala öppnor och slutor och i varje skola pausade jag en liten stund innan jag bytte, så att hon verklgien fick vila i hjälperna. Jag insåg att jag bett om för mycket i handworkpositionen och istället för att balansera henne bara fått henne mer ur balans. Fy på mig! Men jag var iallafall mäkta nöjd med att jag lyckades lösa stelheterna och när det gick bra i groundwork-postion smög jag över till handwork-position och bad om lika små öppnor och slutor som i grounworken. Då gick det rikgit fint och så var jag nöjd. Där blev det guldstjärna till mig för att jag inte blev frusterad utan bara nyfiket funderade på hur jag kunde göra det bästa för dagen. Med mentalt lugn och metodisk träning kommer man väldigt långt! Sedan satt jag upp och jobbade i stillastående. Jag fokuserar på att först vrida min kropp och få henne att följa den och därefter så att säga följa med med handen. Sedan var det skrittarbete och jag fokuserade på att sitta ordentligt på rumpan och rotera inner höft. Jag gled runt mellan öppnor och slutor och hela tiden med fokus på att ha Bröta i min sits. När jag har det så vrider vi runt fint mellan skolorna och tappar inte böjning, men minsta lilla jag att jag slutar rida i varje steg så tappar jag Bröta. När jag tappat Bröta så fick jag också den där känsla emellanåt att jag behövde vänta ut Bröta några steg så att hon skulle hinna reagera. Det är förstås en fin gärns mellan att vänta på rätt svar och vänta förgäves på något som aldrig kommer och där får man träna sin känsla. Men givetvis hamande jag i situationen att Bröta inte gjorde som jag bad. Då får man be lite mer enträget, till och med säga till på skarpen. Allt beror förstås också på hur skolad hästen är. En mer skolad häst kan svara snabbare än en mindre skolad häst.


#ridkonst

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards