ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2014

På rätt väg

Av Maria Pihl - 6 oktober 2014 21:34

Idag gick träningen riktigt bra med Bröta. Vi började jobba i stillastående och hitta genomsläppligheten och placeringen av ryggraden. Med rätt böjning och ställning bad jag därefter om fram och ned i öppna samt samling i sluta. Jag insåg att jag bad om lite för mycket fram och ned i öppnan och det resulterade i att Bröta föll på bogarna och flyttade hovarna för att balansera sig, men så fort jag började be om mindre gick det riktigt bra och hon kunde stå stilla och behålla balansen. Just placeringen av ryggraden har vi jobbat mycket med på senaste och jag lyckas bättre och bättre för varje dag. När man har en korrekt placering blir flyttandet i öppna/sluta lätt för då släpper hästen igenom kraften genom hela kroppen och man når ända ner i bakhovarna.


Efter det stillastående arbetet jobbade vi lite i groundwork och jag fokuserade på samling och därefter blev det en liten stund longering. Galoppen i longeringen börjar jag bli riktigt nöjd med igen. Den har ju varit explosionsartad den senaste tiden men nu börjar den återigen bli lugn. Härligt! Slutligen satt jag upp en stund och idag kände jag att vi verkligen börjar kunna jobba i ridningen igen och jag bad om lite öppnor och slutor och samling. Jag har ridit i kapson sen jag kom hem då Bröta varit så stressad men nu kan jag nog sätta in bettet igen och börja träna på allvar. Roligt!!


Min lilla Mira var totalt distraherad när vi började träna. Det var barn, hund, människor och hästar i paddocken och dessutom körde det förbi bilar. Jag insåg att vi inte skulle kunna göra så mycket utan att hon kunde vara i ett lugnt sinnestillstånd och bad därför bara om hennes fokus, sänka huvudet och att hon skulle hålla sig lugn och lyssna på mig. Men så fort något hände försvann fokus och huvudet for upp högt, högt. Då var det bara att be om fokus igen, sänka huvudet och lyssna. Så här fortsatte vi en stund men därefter började hon faktiskt slappna av och kunde koncentrera sig på mig längre och längre stunder. Vi jobbade lite i groundwork i öppna och sluta och till slut gick det riktigt fint. I grunden är ju Mira en betydligt lugnare häst än vad Bröta är, men eftersom Bröta och jag känner varandra bättre och Bröta är mer tränad så blir hon ändå den som är lugnare för tilfället. Men med lite träning så kommer Mira också hitta koncentrationen och när vi väl hittat den i "stökiga" miljöer så kommer det vara lätt som en plätt att åka på kurser i framtiden för då är hon van att det händer en massa runt omkring.


#ridkonst

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards