ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 12 april 2015

Det viktiga inre bakbenet

Av Maria Pihl - 12 april 2015 20:39

För några dagar sedan skrev jag om att ett inaktivt inre bakben kan ge oren trav på volten. Jag tänkte spinna vidare på detta inre bakben och hur viktigt det är i all form av hästträning. Det inre bakbenet är motorn!


Här är dock en brasklapp på sin plats. Celina brukar alltid säga "don´t chop the horse like a salami" och det är synnerligen sant. Hästen är en helhet och vi kan inte dela upp hästen i små, små bitar och bara fokusera på dem och glömma bort helheten. Vi får förstås inte glömma bort det yttre bakbenent, det är ju också en del av motorn och så har vi framben, bröstkorg, hals och huvud. Men det är det inre bakbenet som bör skolas först och därför är öppnan så otroligt viktig och hyllas så av de gamla mästarna. Om inner bak inte längre bär så tappar man bröstkorgsrotationen, korrekt böjning och ställning. Då har övningen (oavsett vilken övning det är) tappat sin funktion och man bör genast arbeta på att få inner ben att bära och korrigera böjning/ställning.


Sluta är ju en rörelse där det är oerhört lätt att glömma bort att det inre bakbenet måste bära. Man tittar bara på att man får in rumpan från spåret och glömmer bort kvaliteten på slutan. Om hästens inre höft börjar gå fram och upp istället för fram och ned i slutan (händer t.ex då man tvärar för mycket vilket är väldigt lätt hänt) då har övningen tappat sin skolande verksamhet och man lär in en felaktig rörelse. Då är det bättre att avsluta, gå in i öppnan och när det inre bakbenet är på plats så smyger man över i en sluta igen och fokuserar på att inner höft går fram och ned. All träning vi gör med våra hästar lär hästen något, oavsett om det är ett korrekt röerlsemönster eller ett felaktigt! Hästen kan ju inte veta att vi inte menade på ett visst sätt utan vi måste visa och berömma när det är rätt och korrigera om det blir fel. Mycket av detta felaktiga rörelsemönster leder till oren tav på volten, men som jag skrev i tidigare inlägg är det inte värre än att det går att korrigera ganska snabbt och man fokuserar på att aktivera inner bakben.



#ridkonst

 
 
Neapocalypse - klickerträning och unghäst!

Neapocalypse - klickerträning och unghäst!

15 april 2015 11:45

Väldigt intressant inlägg! :)

http://neapocalypse.se

Maria Pihl

15 april 2015 21:19

Det är ju bara kul om det väcker tankar. Vikten av det inre bakbenet kan inte nog understrykas. Det är verkligen nyckeln till en mjuk, fin häst.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards