ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 21 april 2015

Reaktion, tack!

Av Maria Pihl - 21 april 2015 21:32

Igår då jag kom till stallet var Bröta halt så med henne blev det ingen träning. Tror att hon sprang lite för vilt med de andra hästarna när hon kom hem från kursen i söndags kväll och lyckades vricka sig lite lätt. Det är en ganska liten hälta så det ska nog bli bra med några dagars vila. Men det innebar att Mira får all fokus vad gäller träning just nu.


Både igår och idag körde jag samma typ av pass, med en början en stund i groundwork. Nu fokuserade jag på att få reaktioner på hjälperna, och att flytta bakdelen in och ut. Sedan var det dags för longering och samma sak där. Ber jag om något så förväntar jag mig ett svar. Svaret måste inte vara rätt men en reaktion vill jag ha, för att lära Mira att inte ignorera mina hjälper.


På Celina-kursen pratade vi en del om ledarskap och partnerskap med hästen.Vi ska vara hästens partner och vi vill att den frågar oss vad den ska göra om den blir orolig. Vi tar över ledningen så att hästen kan slappna av och bara följa. Dock är inte ett partnerskap något som tas med våld. Vi vill ju att hästen ska tycka om att vara med oss och vi vill vara vänner. Jag är inte någon envåldshärskare i relationen med hästen utan vi är kompisar. Men man får ett bra partnerskap med strikthet, tydlighet och konsekvens. Jag visar hästen vad jag vill och ber om ett svar. Svarar hästen fel får jag tydligare förklara vad det var jag ville. Svarar hästen inte alls får jag se till att pocka på uppmärksamheten och göra mig själv till det mest intressanta i omgivningen så att hästen lyssnar på mig. Med Mira har jag haft lite för lätt att vara för "snäll". Jag ber om något och märker att jag ibland inte får något svar på mina hjälper och då hittar jag på ursäkter åt henne. Detta är ju i längden faktiskt inte alls något snällt och leder bara till en häst som inte lyssnar, blir avtrubbad och stel. Nu måstejag alltså bli väldigt strikt och se till att få reaktioner på mina hjälper.


Detta har jag fokuserat på under gårdagens och dagens pass. Även i ridningen måste jag bli lite striktare och där ber jag nu först och främst om lateral böjning och sökning mot yttertygeln. Det blev lite protester först men sedan gav hon med sig och mjuknade. Några pass till så blir det en god vana och då kan man börja använda finare hjälper. När jag har en hyfsad böjning har jag även prövat på trav. Det är som att traven är så självklar för Mira och mig nu när vi faktiskt har prövat en gång. Jag är inte det minsta orolig för att trilla av utan litar på vår förmåga till detta. Jag har väl hyfasd balans också eftersom jag ridit Bröta barbacka så länge. Det är en riktigt spännande period nu och vi fick så otroligt mycket matnyttiga tips med från kursen. Jisses vad det ska jobbas framöver!


Sadel ja. Både Bröta och Mira blev mätta på kursen för en Branderup Stubben-sadel. Lyckligtvis har de samma storlek så det räcker att skaffa en sadel, inte två. Jag fick ju rida i dessa sadlar när jag var på Gotland och de är helt fantastiska. De hjälper verkligen sitsen till det bättre! Ja det är bra kvalitet och det kostar ju förstås så för tillfället får jag hålla mig till mitt schabrak för att skydda byxorna mot damm. Men man får se det positiva med barbacka också, det blir bra balans och lätt att känna hästens rörelser under sig.


#ridkonst

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards