ar-bloggen

Alla inlägg den 9 maj 2015

Av Maria Pihl - 9 maj 2015 22:12

Jag har varit iväg på en konferens i veckan så det har inte blivit någon träning på ett tag men idag var det dags att sätta igång igen. Ja det märks ju när man inte tränar för jag blir lite stelare i kroppen men man kommer ju in i det snabbt igen. Jag började med Bröta in hand från utsidan. Vänster varv känns bra men höger är lite besvärligt. Där blir det lätt en för liten volt och jag får inte riktigt med mig Bröta i min egen kropp. Vet inte riktigt vad jag gör för fel men jag får väl bara fortsätta och pröva mig fram. Och går inte det så får väl Celina titta på mig och korrigera mig under en månad eftersom jag ska åka till henne i Tyskland som månadselev! Ska bli jättekul! Jag tittade även lite på Bröta i longen, öppna och sluta och även lite galopp. Galoppen håller sig relativt lugn men det behövs lite mer styrka och balans för att få den riktigt rund och fin. Slutligen blev det lite uppsuttet arbete och påminnelse om att Bröta ska stanna i min sits. Ett bra första pass där vi fick känna på varandra igen efter ett litet uppehåll!


Med Mira gör de korta viloperioderna underverk! Hon var så mjuk och fin idag så jag blev riktigt rörd. Jag jobbade först i groundwork. Ibland har vi lite svårt med den sista lilla biten av ställningen men det blir bättre och bättre. Vänster inner bog som gärna ville skjutas in i slutan börjar hålla sig fint på plats och då kommer rundheten som ett brev på posten. Vi jobbade lite med skolorna på longen och växlade mellan öppna och sluta i både skritt och trav för att få till rundheten. Detta gör jag som en del av den pedagogiska träningen för att träna på vårt a, b, c. Skänkel- och tygelhjälper måste förstås mentalt och kunna utföras gymnastiskt med kroppen så det är bara att träna, träna och åter träna tills det sitter stensäkert och rent kroppsligt är möjligt att göra. Vi fick till en riktigt fin, rund trav emellanåt och det är helt fantastiskt med tanke på hur oren traven var när jag köpte henne pga av de inaktiva inre bakbenen. Slutligen satt jag upp en stund och lilla Miramis svarade så fint för de laterala hjälperna, dvs inre resp. yttre tygel och skänkelhjälper, när jag ökade och minskade volten, och hon sökte fint fram och ner. Vi jobbade även lite med öppnan dvs de diagonala hjälperna. Mira har ju fortfarande lite stelheter kvar men hon kämpar på så fint och vill verkligen göra rätt. Bara hon förstår så försöker hon och det är så kul att vi har kommit till detta stadium. Hon gillar verkligen träningen och det är det bästa kvitto man kan få av sin häst!

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards