ar-bloggen

Alla inlägg den 11 maj 2015

Av Maria Pihl - 11 maj 2015 21:07

Idag gick det riktigt bra med Bröta. Lika dåligt som det gick igår, lika bra gick det idag. I work in hand från utsidan börjar det besvärligare högervarvet ge med sig och vi börjar nu kunna jobba i det. Fortfarande inte lika bra som i vänster varv men nu kommer vi runt på en volt av hyfsad storlek utan att falla in i mitten. Jag lär mig! Efter några minuters handarbete (så många som mina armar orkar) så var det dags att sittta upp. Jag jobbade med öppna och sluta på volten i skritt och när det fungerade fint gick jag ut på fyrkantspåret och jobbade med skolorna. Jag har ju ridit lite sporadiskt på raka spår men nu är det dags att börja arbeta med det på allvar. Det behövs ju till väpnarprovet och det är definitivt läge för det i utbildningen.


Efter skrittpasset var det dags för ett travpass på volten och jag jobbade med skritt-travövergångar. Jag vill ju ha en trav som börjar med en taktförändring, dvs vi går skritt, skritt, skritt, diagonal skritt, diagonal skritt, trav, trav , trav. Det ska alltså inte springas in i och iväg i traven utan jag vill att den växer upp under mitt säte. Jag samlar lite i sluta och ber därefter mjukt om en taktförändring i skritten genom små, fina underskänklar och samtidigt fokuserar jag mentalt på travtakten. Det blir riktigt fint och Bröta är väldigt duktig på detta. Hastigheten i starten är alltså samma som i skritt, men därefter får hon kliva på lite för det blir för tungt för henne att samla så mycket några längre sträckor. Det blir en så fin rund trav när man startar så här. Väl i trav så jobbade vi med öppnan och slutan och jag var väldigt noga med att Bröta stannade i min sits. Blir det jobbigt vill hon gärna springa iväg, speciellt i höger varv. Det är lite lustigt med högervarvet. Det är vårt svårare varv, men när vi har våra stunder och verkligen får till det i höger varv är det det bättre varvet. Det är väl när jag lyckas få ordning på mig själv som det blir riktigt bra. Hoppas Bröta har överseende med mig...


Med lilla Miramis var det groundwork och longering i skritt med fokus på skolorna, och därefter longerade jag i trav och jobbade med skolorna. Bakdelen ska flyttas ordentligt ut och in och sedan justerar jag framdelen efter det (om det behövs, med det behövs allt som oftast än så länge). I höger varv var traven mjuk och rund och fin och när vi hade en bra sluta bad jag om några galoppsprång. Även här är det en taktförändirng jag vill åt, inte en hastighetsförändring och banne mig om vi inte lyckades! På något sätt så kände jag takten av galopp i traven och i precis rätt ögonblick bad jag om galopp och fick det. Några få riktigt fina språng blev det innan jag stannade och berömde. Vänster varv i trav är inte lika mjuk och rund och galoppen blir då heller inte lika bra. Jag gjorde två fattningar i vänster varv men ingen av dem blev lika bra som högergaloppen. Nåja, det kommer.


Slutligen var det dags att sitta upp på Mira och höger varv var riktigt fint. Jag öka och minskade volten, dvs laterala hjälper, och hon var mjuk och fin. I vänstervarvet går hon emot min sits och innerskänkel lite pga av stelheter men i skritt fixar vi det åtminstone hyfast. Därefter bad jag om lite öppnor och slutor, diagonala hjälper, och slutligen travade jag. Höger varv var otroligt bra trav, rund och fin med sökning fram och ned men i vänster varv gick hon emot ännu mer än i skritten så det blev sisådär. Vi fick till en liten rundning på slutet åtminstone.


Hihi, jag har två travhästar!! Duktiga, älskade hästar!


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards