ar-bloggen

Alla inlägg den 14 maj 2015

Av Maria Pihl - 14 maj 2015 18:44

Idag fokuserade jag skrittarbetet med Bröta på raka linjer och traven jobbade jag med på volten. Efter en kort kontroll på volten började jag jobba med öppnan och slutan längs långsidorna. Öppnan går bra även om hon ibland vill tränga inåt lite väl mycket i höger varv, men det är bara att lägga på lite mer skänkel så rättar hon sig. I slutan hade jag lite problem att sitta med i rörelsen och jag kände att jag blev lite stel och störde söta Bröta. Då gjorde jag en volt för att hitta min sits och därefter smög vi ut på rakt spår en bit tills jag tappade sitsen och då smög vi in på en volt igen. Bättre lite med kvalitet än mycket men dåligt. Bara jag hittar min sits så kan ju Bröta göra slutan...


Efter skritten var det dags för traven. Det är så härligt att sitta på en travande häst som bär upp ryttaren. Det är så mjukt och inte det minsta svårt att sitta. Bröta har ju dessutom väldigt runda former så ingen vass manke eller ryggrad som sticker upp och är obekväm att sitta på. Det är helt enkelt bara häftigt att känna hästen arbeta. Vi jobbade med öppnan och slutan och att hitta lättheten för hjälperna. Det var jobbigt för henne men hon kämpade på fint och vi fick till en riktigt fin samlad trav.


Med Mira fokuserade jag arbetet på traven i longeringen och att få henne att kliva på och arbeta ordentligt med bakbenen. Vi växlade mellan öppna och sluta och jobbade på att få traven rund, mjuk och bärig. Hon är så vacker, min lilla Mira. Det är en fröjd att titta på henne under arbetet. Slutligen satt jag upp en stund på henne och vi jobbade med förståelsen av hjälperna, öka och minska volten, sökning fram och ned och slutligen öppna och  sluta. Ridningen blir bättre och bättre för varje dag. Jag travade lite också och idag fick jag en fin trav i båda varven, med lite böjning och sökning fram och ned. Förra passet trängde hon lite i ena varvet men idag var jag lite strängare med skänklarna och bad om eftergift och fick det. Härliga häst!


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards