ar-bloggen

Alla inlägg den 1 augusti 2014

Av Maria Pihl - 1 augusti 2014 19:10

Idag var det spännande att sitta upp på Bröta, för att se vilken känsla vi kunde få idag. Det är ju lätt att man förväntar sig att det ska gå lika bra som det gjorde senast och blir besviken om det inte blir så. Igår hade jag ju dock lektion och instruktörsögon på mig som kunde guida mig rätt. Idag fick jag lita på mig själv och på Bröta och det gick faktiskt över förväntan! Jag kände direkt i sitsen att jag hade bakbenen på plats under rumpan och jag lyckades slappna av bra även när jag böjade jobba i skolorna. Jag märkte att de gånger jag tappade känslan berodde det på att min tyngdpunkt for upp. För att få ner den visualiserar jag mitt stabila centrum genom min karusellhäststång som en skorsten som kan vidgas i alla ledder. Den är öppen inuti och när jag andas in blir den lite bredare och när jag andas ut blir den lite smalare. Den breddar sig både fram, bak och åt sidorna. Genom denna visualisering känner jag min tyngdpunkt falla neråt genom skorstenen och då kan jag börja rida med mitt bäcken igen. Jag märkte att när jag började rida i min bröstkorg, dvs börjar mina vridningar till sluta och öppna där, så for tyngdpunkten upp som ett brev på posten. Jag måste verkligen koncentrera mig på att hela tiden utgå från mitt bäcken. Det är i bäckenet ridningen startar och det "vet" man intellektuellt men man ska "veta" det i sin kropp också. Det gick så fint och jag fick mjuka bakben som bar, och när jag samlade lite kände jag hur bakbenen mjuknade mer och bar upp bättre. Jösses vad spännande den kommande tiden kommer att bli! Nu kan söta Bröta verkligen börja skola min sits. Måste jobba med finjusteringen bara så att jag slutar göra för mycket och för stort.


Jag jobbade även de tre andra hästarna idag. Med Mira och min träningshäst var det återigen jobb med ledövningar och fokus på böjning och att följa min kropp. Det gick riktigt bra på voltspåren och båda hästarna böjde sig fint. Jag blev riktigt förvånad över hur bra de båda jobbar på. Längs fyrkantspåret jobbade vi med öppna och sluta. Öppnorna går fint men båda har en ytterbog som vill falla ut i ena varvet i slutan. Det är jobbigt att hålla in bogen samtidigt som bakbenen skall tas inåt och alla fyra ben ska röra sig framåt. Mycket att hålla reda på men det blir lite bättre för varje dag. I deras lättare varv gör båda fina slutor nu, några steg i taget.


Den fjärde hästen att tränas idag var Tristan, en kallblodstravare som normalt tränas av Celina. Hon har bett mig träna honom lite medan hon är i Danmark hos Bent. Tristan är väldigt obalanserad i sin kropp efter år av travträning och -tävling. Jag jobbade honom i groundwork och fokuserade på att hitta bended straight. Tristan faller gärna ut med ytterbogen så vi jobbade på att hålla den kvar på spåret. Jag longerade även lite och började i skritt och bad i princip bara om att gå runt mig utan att falla utåt och dra i linan. Mycket varvbyten blev det för att få honom att börja balansera upp sig själv.


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards