ar-bloggen

Alla inlägg den 19 augusti 2014

Av Maria Pihl - 19 augusti 2014 20:11

Idag var första gågen på ett bra tag som jag red Bröta igen. Lite ryggproblem har ju spökat så det har helt enkelt inte gått att rida. Jag började jobba från marken och fokus låg på rakriktning och öppna. Jag har nog fuskat lite i öppnan på senaste och istället fått lite falla ut på ytterbogen. Nu såg jag till att först få en spårande häst, därefter bad jag om ställning och därefter vred jag mig för att be bogarna att komma in. Första gången jag bad om ställning blev det istället falla ut på ytterbogen med sedan lyckades vi fint. Högervarvet var riktigt bra och det gick fint både på volt och rakt spår. Även i vänster varv fick vi till bra öppnor i groundwork, men det är lite lättare att förböja i detta varv.


Därefter satt jag upp. I höger varv gick det fint efter lite arbete men i vänstervarvet var det svårare och Bröta föll lite på ytterbogen. När vi fick henne rakriktad i vänster varv slutade vi. Då var jag nöjd och ryggen protesterade inte för mycket. Idag var mest en koll på om jag överhuvudtaget skulle kunna sitta på en häst igen eller om det skulle göra för ont.


Mira jobbade jag lite i groundwork på volten och bad om böjning och lite ökad/minskad volt, och slutlgien lite sluta på rakt spår. Hon verkade väldigt nöjd med att få jobba igen, efter att ha fått vila ett tag. Att ge unghästar lite pauser då och då är verkligen inte fel för jag märker hur saker som vi tränat på tidigare helt plötsligt bara sitter och är mer självklara. Mira kändes väldigt mjuk i kroppen idag och vi hittade både böjning och ställning på ett mycket bättre sätt och fler steg i taget än tidigare. Kul!


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards