ar-bloggen

Alla inlägg den 16 augusti 2014

Av Maria Pihl - 16 augusti 2014 18:58

Idag har jag och Bröta fått vår första lektion i frihetsdressyr - någonsin! Det var väldigt kul och det gick riktigt bra. Vi fick hjälp av Line som också är här som stallpraktikant på gotlands ridakademi. Jag tror att anledningen till att det gick så bra är att vi har jobbat så mycket med ledövningar och groundwork där jag vill att hästen lyssnar på kroppspråket och följer mig.


Vi började med ledövning i grimma/grimskaft. Jag gick vid hästens bog och vi gick tillsammans, stannade tillsammans och backade tillsammans, i båda varven. Med pisken pekande bakåt vill jag att vi går fram, lyft pisken framåt = stopp och att vifta med pisken = backa. Jag vill att vi ska kunna svänga bort från mig och emot mig. Svänger vi bort så lägger jag upp pisken mot huvudet och vrider mig mot hästen medan jag vänder upp pisken framför huvudet och "bjuder in" när jag vill svänga in mot mig själv. När detta gick bra prövade vi även lite i trav.


Därefter var det dags att träna lite inkallning. Jag använder ordet "kom" som signal. Först gick vi framåt och sedan började jag backa och bjöd in Bröta att vända och komma emot mig. Denna signal är superviktig för det är så man får hästen tillbaka om den tappar koncentrationen och börjar gå iväg. Det gick riktigt bra så därefter släppte jag Bröta lös och tränade på samma saker utan grimma och grimskaft. Vi gjorde allt i skritt och trav och inkallningen var riktigt fin. Sedan testade vi även med lite löslongering i trav och galopp och inkallning i galopp. Bröta var så fantastiskt fokuserad på mig och jätteintresserad av att vara med. Detta få vi träna mer på! Som av en händelse kommer Rebecca Dahlgren hit till Gotland nästa helg och håller kurs och hon ska dessutom ha en uppvisning där hon berättar hur hon arbetar med frihetsdressyren. Den ska vi åka och titta på!


Det sista vi tränade på var början till att buga och ligga ner. Jag lyfte ena framhoven och tryckte bak bogen lite så att hon skulle lägga lite mer vikt bakåt. Tanken är att man ska lägga ner hästens framben så att den bugar, och därifrån få den att lägga sig ner. Jättekul!

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards