ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 21 mars 2015

Då kör vi igen!

Av Maria Pihl - 21 mars 2015 20:38

Då var det dags att sparka igång bloggen igen efter en period av stiltje. Träningen med hästarna har forgått och vi har även tränat på att gå in i kraftfoderstationen i lösdriften. Mira var först att gå in själv och någon vecka senare var även Bröta inne själv. Nu knallar de in och mumsar mat flera gånger om dagen. Toppen!


     


Bröta har varit väldigt stressad en tid. Hon speglar mig direkt så jag har fått ta mig i kragen och jobba med mig själv. Det har gett resultat och nu börjar vi hitta en vettig träning igen där vi kan jobba i lugn och ro utan en massa stress och hets. Vi jobbar med lätthet och ridning för sitsen och samling, öppna och sluta. Dessutom jobbar vi med skolorna och böjd rakt fram på rakt spår. Jag har oerhört mycket fokus på mig själv och avslappning i sitsen.


Med Mira har jag jobbat med longeringen på senaste tiden och hon har mjuknat så oerhört mycket sedan årskiftet. Först har jag jobbat pedagogiskt med att flytta bogarna och bakdelen ut och in, i skritt, för att få till skolorna. När hon har förstått det har vi gått vidare med det gymnastiska arbetet och även börjat med traven. Hon har ju fortfarande stelheter kvar så traven har varit lite svår och hon har tappat bjudningen och har lätt fallit ut på ytterbogen. Jag har jobbat med att få inner bakben på plats så att formen blir bättre och då ökar även framåtbjudningen. Dessutom har vi jobbat med galoppfattningarna. I början var det riktigt jobbigt med galoppen och läskigt att gå fram men vi har jobbat med det lite dag för dag. Idag gjorde vi ett riktigt bra pass där Mira bjöd fram i trav i båda varven och gjorde fina galoppfattingar. Kul! Jag ska jobba med longeringen någon/några veckor till och sedan ska jag börja rida igen. Vi tog ju ett uppehåll från ridningen när det var fruset och knaggligt i paddocken, men groundwork- och longerarbetet har gett så fina resultat att jag vill fortsätta med det lite till innan vi börjar rida igen och gör ridhäst av Mira.


#ridkonst

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards