ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 10 maj 2015

Hästpedagogik

Av Maria Pihl - 10 maj 2015 19:28

Idag tränade jag och Mira från marken. Först blev det groundwork med öppna och sluta och därefter blev det longering i öppna och sluta. Longeringen i skritt fungerar ganska bra, och i höger varv fungerar både öppna och slutan i trav men i väster varv blev det totalstopp vad gällde sluta. Jag fick helt inte in bakdelen alls. Då har man som tränare ett val: Ska man ignorera det eller ska man ta itu med problemet? Ja om man ignorerar det så lär man hästen att det är ok att inte lyssna och kroppen blir förstås inte mer gymnastiserad heller. Men ibland låter man trots allt bli att korrigera för att man av någon anledning inte orkar eller vet vad man ska göra. Då får man gå hem och fundera igenom en strategi för att åtgärda felet. Ibland är det ju dessutom så att man inte ens ser att det är något fel överhuvudtaget och det sker ju oftare ju mer nybörjare man är. Men nu var det så att jag såg problemet och ville åtgärda det, för jag vet att Mira kan och nu behövde jag bara förtydliga. Hur gör man då? Att stå och vifta kraftigare med spöet för att få in bakdelen fungerade inte alls utan jag gjorde halt och bad om att bakdelen skulle komma in. När det fungerade började vi i groundwork-position igen och bad om att bakdelen skulle komma in och slutligen släppte jag ut henne på longen och bad om bakdelen in i skritt. På detta sätt bygger jag gradvis upp vad det är jag begär och gör det lätt för hästen att göra rätt. Därefter bad jag om trav igen och frågade om precis samma sak, dvs bakdelen in, och voila, det fungerade. Kontentan av det hela är alltså om något inte fungerar, gå tillbaka till en situation där det är lätt för hästen att göra rätt och öka gradvis svårighetsgraden tills du är där du önskar. Mira gjorde det riktigt bra till slut och hon var riktigt duktig mentalt också och stannade hos mig trots att det var väldigt mycket liv och rörelse runt paddocken. Jag satt slutligen upp men kom bara ett halvt varv för sen kände jag att det skulle vara lite för mycket begärt med ridning också med alla störningar runt. Vi är ju trots allt ganska färska i ridningen och det är dumt att riskera något. Men ett bra markarbetespass blev det!


#ridkonst

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards