ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 24 maj 2015

Gör det lätt för hästen att göra rätt

Av Maria Pihl - 24 maj 2015 20:10

Idag höll jag en lektion med en elev där vi pratade om vikten av att göra det lätt för hästen att göra rätt. Hästen i fråga hade lite svårt med minskning av volten med korrekt böjning, och den föll lätt lite inåt på bogarna. Istället för att tvinga fram en minskning så ökade vi volten, gick rakt fram, ökade volten osv. tills hästen var hyfsat balanserad och då först bad vi om ett steg minskning och fick en riktigt fin kvalitet. Hade vi på en gång tvingat fram en minskning, tänkt att "nu ska du minsann göra som jag säger" så hade vi bara börjar bråka, hästen hade fallit på bogarna inåt, gått emot och vi hade hamnat i en negativ spiral. Genom att göra det lätt för hästen att göra rätt hamnar vi stället i en uppåtgående spiral, men glad och nöjd häst och ryttare. Genom att be om det som är lätt för hästen kan vi balansera upp den och få lite böjning och därefter be om det som var lite svårare.


Att först be hästen att öka volten istället för att minska den innebar att vi bad om något som hästen lätt kunde utföra. Hästen (och ryttaren) fick känna hur duktiga de var och de blir båda mer positivt inställda till träningen. Hästen svarade korrekt på hjälperna och vi lärde den alltså att svara för mjuka fina hjälper och inte ignorera eller gå emot hjälperna. Om hästen är på väg mot ett håll, be om det så att hästen gör rätt och efter några steg när ni hittat balansen igen kan du göra det du egentligen hade tänkt be om. Detta är ett enkelt pedagogiskt knep och håller både häst och ryttare nöjda och glada. Och nej, det är inte bara under inlärningsfasen det fungerar. Även på Bröta gör jag detta. Om jag märker att vi tappat balansen och är på väg åt "fel" håll så ber jag om det, balanserar upp oss och ber därefter på nytt om det jag egentligen ville. Givetvis är det ju så att ju mer skolad häst och ryttare är desto kortare sträcka åt "fel" håll behövs innan man kan balansera upp och byta riktning, och till slut kan en halvhalt kan räcka för ombalansering.


Detta tog jag verkligen till mig idag med min egen träning med Mira. I ena varvet i longeringen faller Mira lätt på ytterbogen då jag ber om en öppna. Genom att gå i en longerposition längre fram, som liknar groundwork-positionen, kunde jag dock longera och få ytterbogen på plats. Det blev alltså lätt för Mira att göra rätt och jag kunde berömma mycket. Sakta smög jag mig bakåt i en mer korrekt longerposition men så fort det blev svårt och Mira föll på ytterbogen gled jag fram till mellantinget mellan groundwork och longering och balanserade upp hästen. Mira vill ju väldigt gärna göra rätt och när jag gjorde det lätt för henne så var det inga problem. Vi både skrittade och travade och det gick riktigt, riktigt bra. Fina Mira!


Bröta har problem i sitt högra bakben och jag har kontaktat kiropraktor. Tills behandlingen rider jag inte henne utan jobbar lite lätt från marken. Idag var det lite work in hand från utsidan och lite longering. I longeringen jobbade jag med samling och fram och ned i trav. Höger varv är ju just nu lite svårare men efter lite arbete fick vi till fina samlingar i travslutan. Härliga häst!


#ridkonst

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards