ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 25 maj 2015

Att bygga upp pedagogiken så hästen förstår

Av Maria Pihl - 25 maj 2015 22:08

Jag skulle vilja spinna vidare på temat att göra det lätt för hästen att göra rätt, med ett konkret exempel från en av dagens lektioner. En elev jobbar med att lära hästen tygel- samt skänkelhjälper från marken genom att peta på hästen med ett spö. Att flytta bogarna ut och in och flytta bakdelen ut går bra i skritt men att ta in rumpan i skritt var svårt och det fick vi inte till. Hur gör man då för att göra det lätt för hästen? Jo vi gjorde halt och flyttade rumpan inåt, sen tog vi några steg, gjorde halt och flyttade rumpan inåt, tog några steg, gjorde halt och flyttade rumpan inåt osv. När det här gick bra så saktade vi in som om vi skulle göra halt och bad rumapn att komma in och så stannade vi helt enkelt inte utan fortsatte gå. Hästen var så inne på att göra halt och ta in rumpan att den av bara farten tog in rumpan medan vi skrittade. Toppen! Istället för att börja bråka med hästen måste man fundera på vad det är man vill åstadkomma och gå ner till den nivå där det fungerar, i vårt fall att stå stilla och flytta rumpan, och sen får man fundera på hur man kan smyga fram till det mål man vill (i vårt fall att gå och ta in rumpan). Mellan dessa två nivåer finns alltså att ta några steg, göra halt, ta några steg, göra halt osv.. När du har något i tränignen som inte fungerar, fundera alltså på vilken nivå det faktiskt fungerar och börja där och befäst detta för att sedan långsamt ta det vidare.


Av mina hästar var det Mira som var mest på hugget och kom fram direkt och ville bli tränad först. Bröta stod och tittade på oss, som om hon sa, ja låt Mira gå först idag.  Med Mira stod det longering på schemat, och just nu tränar vi på lättheten för hjälperna och att stanna mellan hjälperna så att det inte flyter ut bogar och bakben. Om ytterbogen flyter ut och hon inte svarar ordentligt på min spöhjälp över manken att ta in bogen så smyger jag fram mot groundworkpositionen och ber om samma sak, vilket hon tycker är lättare att svara på. Som sagt, gör det lätt för hästen att göra rätt. Vi jobbade med skolorna, mest öppnan och svaret på de diagonala hjälperna, dvs att ta ut bakdelen och samtidigt ta in framdelen. Det börjar gå riktigt bra. Vi jobbade lite i slutan också men den är svårare och jag fick gå i mer groundwork-position för att få rätt böjning i slutan. Sedan var det dags för traven och efter lite arbete med öppnan fick Mira en riktigt fin, avslappand och framåt trav. Härligt!


Bröta fick också ett longerpass idag. Först kollade jag av skolorna i skritt och trav och därefter gick jag tillbaka till skritt och jobbade med skolhalten. Jag ber om sluta, gör halt och ber henne bära mer vikt på bakdelen. Det är inte en jättestor viktförskjutning men den finns där och hon gör den nu nästan bara genom min kropps signaler, när jag andas ut, samlar i mitt eget bäcken genom att vinkla det ("stoppa in svansen") och vinklar mina ben. Emellanåt får jag hjälpa till med att höja tygelhanden och stryka med spöet över bakdelen. Sedan var det mer jobb i travslutorna med samling, återigen för min kropps signaler där jag vinklar mitt bäcken och ber om skankböjning. Efter detta prövade jag samling i öppnan. och det har jag faktiskt inte gjort tidigare. Anledningen till att man börjar med samlingen i slutan är att det är lättare att hålla bakbenen på plats, för det kan i början lätt bli så att ytter bak far iväg utåt istället för till tyngdpunkten då man samlar i öppnan. Men med Bröta gick det fint att samla även i öppnan och jag lekte lite fram och tillbaka med samling och (en minimal) längning med en bibehållen elasticitet i rörelserna. Vi fick en riktigt fin trav av det! Frågan är då när man ska lära hästen att samla för ryttarens bäckenvinkling och hur gör man det? Jo det börjar man faktiskt göra det första AR-passet man har. I det första AR-passet börjar jag alltid att kolla av att det fungerar att leda hästen, både rakt fram och på en volt samt att vi kan starta och stanna tillsammans. När jag stannar hästen så andas jag ut, vinklar mitt bäcken en aning och sjunker ner lite i knäna. Detta gör jag alltid för det är så här jag sedan vill göra en halvhalt eller samla när jag sitter på hästen och mitt kroppsspråk är alltid samma, vare sig jag går bredvid eller sitter på hästen.


#Ridkonst

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards