ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 31 maj 2015

Inspiration som fotfolk

Av Maria Pihl - 31 maj 2015 18:21

Idag har varit en dag i hästens tecken och jag följde med min stallägare Jenny på träning för Elise Nilsson. Det var länge sedan jag var fotfolk på en AR-kurs men det är riktigt kul och inspirerande. Dessutom kan man ju sitta och bara ta in och behöver inte fundera på att ta hand om hästen. Elise och Celina har lite olika fokus och tillvägagångssätt i utbildningstrappan och det är intressant att se olika vägar och hur man ändå jobbar för det gemensamma målet.


Under lektionerna fokuserade Elise på att alla hästar skulle gå fram ordentligt och det är lite kul för jag har under ett par veckor jobbat med att Mira ska kliva på framåt. Jag insåg att vi sniglade oss fram och behövde lite driv för att det ska bli bra. Ibland är det bra att påminnas och de "självklara" sakerna. Med ett par elever jobbade Elise med takt och samling, växlingar mellan skritt och skolskritt, trav och galopp. Tänka skolhalt trots rörelse framåt. Jätteinspirerande och så häftigt när man ser bakbenen på hästen vinklas och hur de bär. Det var några riktigt fina partier under lektionerna!


Jag fick ju sen åka hem till mina hästar och pröva. Med Mira jobbade jag med framåtandan och växlingar mellan öppnan och slutan och hon gick riktigt fint i groundwork. I longerpositionen gör det bra att flytta bogar och bakdelen ut men bakdelen in är jobbigt och jag får smyga fram till groundwork-position för att få till det då. Sedan var det jobb i trav, återigen flytta bogar och bakdel och kliva på framåt. Riktigt bra pass!


Med Bröta har det varit otroligt stressat på senaste tiden och t.o.m arbetet från marken har varit stressat, vilket det i regel aldrig är. På onsdag har jag tid hos en osteopat och det ska bli intressant att höra vad han tycker. Idag hade jag alltså bara som mål att gå ut i paddocken och få Bröta att fokusera på mig. Inte helt lätt just den här helgen då det var vallhundstävling med tävlingsplats och parkering på olika sidor om vår paddock. Igår kom en strid ström av hundar, människor och stora paraplyer gåendes. Men det var alldeles rent otroligt hur duktig Bröta var. Idag tittade hon en liten aning på folket som kom gåendes men jag fick henne lätt med mig både mentalt och fysiskt och när det gick så bra tänkte jag att jag minsann testar lite med övergångar mellan skolhalt, skolskritt och skoltrav, inspirerad som jag var efter Elise-kursen. Först tyckte hon att det var lite konstigt för jag har faktiskt inte gjort så mycket av detta från marken, utan mest gjort det uppsuttet, men ganska snabbt förstod hon vad jag bad om och sa javisst! Hon var så positiv och arbetsvillig och stressen var som bortblåst! Det är världens mest fantastiska häst när man mentalt har henne med sig så att hon inte stressar. Ja det är skumt att ena passet flyter på fint och utan problem och andra passet är superstresssat och med rörelsestörningar. Som sagt, det ska bli väldigt intressant att höra vad osteopaten säger.


På lördag är det dags att åka till Celina i tyskland och det ska bli så otroligt roligt! Vad jag ser fram emot en hel månad med bara hästnörderi!


#ridkonst


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards