ar-bloggen

Alla inlägg den 24 juni 2016

Av Maria Pihl - 24 juni 2016 10:35

Det har varit ett turbulent år med mycket händelser och personlig utveckling. Därför har det funnits varken tid eller ork för bloggen men nu är det dags igen!


Nu tränar jag för fullt med mina underbara hästar. Tidigare i sommar satte jag upp två mål för min hästar. Målet med Bröta är att i slutet av sommaren kunna rida i en hyfsad galopp och målet för Mira är att kunna utföra ett groundwork/longe-test. Nu har jag ju redan klarat detta prov med Bröta så jag ska inte utföra testet för Bent med Mira men jag vill att vi utvecklingsmässigt skulle kunna klara det.


Igår prövade jag för första gågen den "svåraste" linjen in groundwork/longe-testet med Mira. Det är när man går ut på långsidan, tar ett par steg i öppna och därefter går in i en diagonalsluta, gör en piruett och går tillbaka ut till långsidan, genom hörnet i förvänd sluta. Det gick så otroligt bra! Jag har ju jobbat lite med piruetterna men aldrig med den förvända slutan. Visst genade vi i hörnet för att underlätta för Mira men det gör vi ju bara för att hon ska klara av det och får glänsa lite. Och visst glänser min vackra Mira. Hon är så otroligt samarbetsvillig och från början av maj när jag börjat intensivträna igen så har hon utvecklats enormt. Tidigare har hon ju varit lite loj och lågenergetisk, men vi har galopperat mycket på longen för att få upp energin och det har gjort underverk. Dessutom har jag varit mer konsekvent om vad jag ber om och verkligen ser till att få det. Tidigare har jag kommit med massor av ursäkter till varför det inte blir som jag vill. Hon är ju så liten, det är ju så svårt.... Bara ursäkter och nu när de försvunnit utvecklas vi i raketfart! Igår jobbade vi även på galoppfattningar och min lilla Mira fick en så fantastisk galopp med fin luftighet framtill. Jag insåg då att mitt mål med Groundwork/longe-testet snart är nått och jag får sätta ett nytt mål. Jag ska galoppera uppsuttet på Mira innan sommaren är slut.


Med min lilla söta Bröta jobbar vi för fullt med galoppen. Det har varit en riktigt issue för oss båda. Bröta är ju en lättstressad kallblodstravare och så fort det går snabbare hetsar hon mentalt och då går det vansinningt fort. Jag har mentalt ställt in mig på att det ska hetsas och gå fort och det läser Bröta av och hetsar än mer. Med hjälp av Mira och galoppfattningar med henne har jag dock lyckats vända min egen mentala bild och då har ju Bröta och jag förutsättningar för att klara det ihop. Jag har galopperat uppsuttet nu i sommar men just nu är vi inne i en period där jag bara galopperar på longen. På en månads tid har vi gjort otroliga framsteg. I början fanns bara hastigheten fett ös medvetslös och hon låg ner i kurvorna utåtställd och utan minsta bärighet. Ny har vi fått en betyligt lugnare galopp och jag kan få böjning i båda varven. Bärigheten är betydligt bättre men lite mer vill jag ha innan jag börjar galoppera uppsuttet igen. Mentalt börjar hon lugna ner sig så jag är jättenöjd med utvecklingen. Med tanke på att det är två månader kvar ska vi nog lyckas i vårt mål med en hyfsad uppsutten galopp innan sommaren är slut.


Jag vill verkligen slå ett slag för att sätta upp egna små mål med träningen. Då vet du vad du tränar för och du blir mer fokuserad på vad du ska göra under din träning. Det viktiga är dock att det är ditt eget mål, inte din tränares eller din kompis mål. Endast det mål som är ditt eget kommer du att arbeta för! Om det så är att du ska hinna med att rida många, långa härliga uteritter under sommaren, bada med din häst eller rida piaff.


Nu önskar jag er alla en Glad Midsommar!



 





Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2016 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards