ar-bloggen

Alla inlägg den 23 september 2016

Av Maria Pihl - 23 september 2016 16:19

Fokus på mitt arbete med hästarna den senaste tiden har varit att få hästarna mitt emellan hjälperna, eller rakriktade.

Jag har jobbat på att flytta bogarna ut och in och ut och in. Få dem känsliga för den indirekta tygel (alltså den som flyttar bogen i sidled). Det är väldigt lätt att hästen faller över lite på antingen den ena eller andra bogen. Då gäller det att kunna återställa till neutralläget. Lättare sagt än gjort dock.


Hur får man hästen mitt emellan hjälperna då? När hästen tappar sin framåtbjudning så är det lätta att kraften går ut snett genom bogen. Vi vill att all kraft från bakbenen ska forsa fram till hästens nacke. Det ska vara fritt spelrum rakt genom ryggraden och kraften ska gå från bakdelen och rakt fram till skallen. När kraften försvinner ut genom bogen är det lättast att rakrikta hästen genom att först få fram den ordentligt. Fulrid om så behövs men se till att hästen kliver fram och tänker fram. När hästen tänker framåt kan man börja finlira med bogarna och flytta lite ut och in tills man till sist hamnar precis i mitten. Då kommer eftergiften som ett brev på posten och man kan mjukna ännu lite till i sin egen kropp och njuta av häst som glider runt som en kung. Då är det bara att le stort och berömma sin häst. Och sen tappar man det och då får man förstås göra om igen. Glöm inte att le igen, du och din häst gör ju det bästa ni kan!

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25
26 27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards