ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2014

Groundwork for beginners

Av Maria Pihl - 15 augusti 2014 15:50

Ja då var det dags att skriva lite igen. Jag har haft lite ryggproblem och inte tränat så mycket på senaste tiden, mer än min träningshäst och söta Bröta. Bröta och jag har finslipat vår longering lite. Vi har jobbat intensivt med galoppen och de två senaste passen har vi t.o.m prövat på lite galoppfattning från skritt. Än så länge orkar hon inte riktigt utan det blir några travsteg först, men kvaliteten på galoppen blir bättre än när vi börjar galoppera från traven. Nu gäller det att bygga muskler så att Bröta blir stark och orkar med arbetet, så ska vi nog klara av att göra skolorna även i galoppen till longerprovet i december.


I förrgår startade sommarens barnridläger här på gården så det är fullt upp nu. Idag visade Bröta och jag groundwork så att de skulle få se lite hur man börjar detta arbete. Först visade jag lite i stillastående, hur man lär in hjälperna för indirekt tygel och skänklar och därefter visade vi hur man börjar jobba i groundwork genom att först hitta ett voltspår och därefter öka och minska voltstorleken. Dessutom kan man genast öka och samla lite med hästen och man kan förstås göra halter av varierande grad. Vid en full halt gör man ett stopp och står stilla. 3/4-dels halt innebär att hästen tror att den ska stanna men man ändrar sig och går vidare strax innan hästen tänker stanna och så finns det förstås halvhalt och 1/4-dels halt och egentligen allt däremellan. Det man mest pratar om inom traditionell ridning är förstås halten och halvhalten.


Det absolut första man måste göra när man ska arbeta i groundwork är att upprätthålla ett visst avstånd mellan sig själv och hästen. Om hästen hela tiden går och buffar dig i magen så tappar du balansen och kan inte arbeta så nummer ett är att ni håller ett visst avstånd och respekterar varandras privata sfärer. Med tiden kan detta avstånd var så litet som 1 millimeter, bara hästen respekterar dig och inte går in i dig (och tvärtom, du måste ge hästen plats att arbeta och får inte tränga in i den). I början är det lättare att ha ett avstånd på 0.5-1 meter så att man hinner med och även har lite lättare att se hela hästen. En annan väldigt viktig sak att tänka på är att inte dra hästen i huvudet! Vi har en gripreflex som heter duga men den måste man försöka arbeta bort. Går hästen ifrån dig så peta på bogarna för att få hästen åt det håll du vill. Drar du i huvudet kan bogarna (och resten av hästen) fortfarande röra sig bort från dig, och den måste spänna sin nacke eftersom du drar i den. Det resulterar bara i att du får dra mer och mer och mer. Flyttar du istället bogarna följer resten av hästen automatiskt med och hästen kan dessutom slappna av i nacken. Den tredje saken är att hitta ditt voltspår. Om du inte kan gå på en rund volt och hålla dig till ditt spår, har du inget referensmått och du har svårt att veta hur mycket du ökar och minskar volten. Detta är väldigt lätt åtgärdat genom att dra upp ett voltspår i banan med din fot, eller genom att sätta ut lite konor.


Alltså:

Groundwork for beginners

1) Håll avståndet mellan dig och hästen

2) Dra ej i huvudet, flytta bogarna istället genom att peta med spöet

3) Hitta din cirkelvolt när du går baklänges

4) Öka och minska voltens storlek (Detta är början till öppna och sluta)

5) Gå lite mer fram och samla lite (I början blir det mest snabbare/långsammare)

6) Träna på att göra halter, halvhalter och alla möjliga grader av halt däremellan


När du kan detta är det dags för att jobba med öppna och sluta på din referensvolt, utan att öka eller minska voltstorleken. Sedan kan du börja med förvänd sluta, piruetter, skolor på raka linjer, mera samling/ökning osv.


#ridkonst

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards