ar-bloggen

Alla inlägg under september 2016

Av Maria Pihl - 17 september 2016 17:55

Hur gör du när du tränar? Blir det lätt lite irritation och "småbråk", hästen går inte dit du vill och och du får ta till hårdare och bryskare hjälper än du skulle önska? Då skulle jag vilja slå ett slag för att följa minsta motståndets lag!


Har du någon gång dansat och känt att du inte kan följa eller föra partnern för att du helt enkelt står på fel ben? Din balans är på fel ben och din kropp är på väg åt ett annat håll. Innan du kan följa/föra så måste du trampa om och hitta balansen igen. Precis så är det även med våra hästar! Om vi t.ex ber dem flytta bogen åt höger och vi får ett motsånd så kan det mycket väl bero på att de "står på fel ben". De är i oblans och kan därför inte flytta åt det håll du vill, utan de måste först trampa om och hitta balansen. Det är här minsta motståndets lag kommer in. Om du vill flytta bogen åt höger men inte får ett svar, be om något steg till vänster, balansera upp hästen och så ber du på nytt att bogen flyttar sig åt höger. Se där, helt plötsligt var det kanske mycket lättare och du kunde förbli mjuk och fin i dina hjälper?


Försök att bortse från tankar som att "min häst måste lyda mig omedelbums". Lika lite som du skulle kunna följa din partner i en dans om du står på fel ben så kan hästen det. Straffa den inte för det utan hjälp den bara i balans och be sedan på nytt om samma sak. Och le stort medan du gör det!

Av Maria Pihl - 15 september 2016 21:26

Då var det dags att uppdatera bloggen igen. Det har ju varit tyst ett tag och det beror på att jag, sambon och hästarna har flyttat till Holland, Groningen närmare bestämt. Här ska jag jobba ett år, och samtidigt har jag tänkt träna mina hästar ordentligt, då jag nu bara har några timmars körning till min tränare, Celina Harich. Kul! Det har varit en relativt lugn period då jag inte har krävt så mycket av hästarna. De har fått tid på sig att komma in i ett nytt stall, en fin paddock paradise, men nu har vi så smått börjat träna igen. Bröta och jag börjar hitta tillbaka till en fin mjukhet i ridningen och Mira utvecklas helt enormt i groundwork och longering. Jag är så stolt över båda mina fina pållar. De tog resan från Sverige riktigt bra och kom snabbt in i nya rutiner och nytt stall. Nu ser jag fram emot resten av året!


  

Den här statyn finns på mitt jobb. Tyckte den kändes väldigt passande för mig... Det blir ett bra år det här!


Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25
26 27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards