ar-bloggen

Alla inlägg den 21 april 2014

Av Maria Pihl - 21 april 2014 19:40

Idag tränade jag Bröta igen och vi jobbade först lite stillastående från marken med att hitta balanspunkten och flytta lite fram, bak samt åt sidorna. Det gick fint och jag bad då även om öppna och sluta. Jag tror att vårt fokus på sitsen den senaste tiden verkligen har gjort nytta här för nu hittar jag punkten relativt lätt på Bröta. När jag var var klar med arbetet från marken hoppade jag upp och gjorde precis samma sak som ryttare. Det känns som att Bröta har lite lättare för att hänga på bogen när jag sitter på för jag upplever att jag måste ta tillbaka henne betydligt mer än vad jag behöver när jag jobbar från marken. När jag tar tillbaka hästen uppsuttet är det viktigt att jag tar med hela hästen bakåt samtidigt som jag själv går bak, så att jag inte snabbt som attan rusar bakåt själv och lämnar hästen ur balans. Gör det långsamt och ta med hela hästen. Följer inte hästen så gå tillbaka till neutralläget och försök igen. Det gäller oavsett vilken riktning du vill föra hästen, fram, bak eller åt sidorna.


När du i stillastående sitter och kan föra hästen med din mage då är ni verkligen i balans och det är en häftig känsla. Denna känsla ska man ta med sig när man börjar gå också, faktiskt är det i denna lilla punkt du vill vara hela tiden när du rider, oavsett vilken rörelse, takt och hastighet du har. När du är här har du hästen med dig både fysiskt och mentalt och ridningen blir lätt. Det är då du för hästen som i en dans. Det här tål att jobbas på. Vi hittar känslan i skritt men tappar lätt bort den igen så vi får öva, öva och åter öva! Kul!


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards