ar-bloggen

Alla inlägg den 3 november 2013

Av Maria Pihl - 3 november 2013 16:26

Idag jobbade jag ganska mycket med rakriktningen i trav i longeringen. Jag bad om rakriktning genom att justera fram eller bakdel med öppna eller sluta och när jag fick en bra rakriktning bytte jag varv. Så höll jag på en stund och bytte varv fram och tillbaka, och sen paus och beröm.

 

Många glömmer nog paus och beröm och det är lätt att bara fortsätta träna på. Men speciellt under inlärningsfasen måste man berömma och pausa ofta så att hästen förstår att det den gör är rätt. Dessutom kan det vara bra för koncentrationen att få en liten paus för att sedan orka koncentrera sig på träningen igen. Det gäller både häst och människa!

 

Vad gäller Bröta så känns dets om om vi går framåt för varje pass och det är inte speciellt länge sedan jag på allvar började arbeta med traven. Nu har vi en bra trav i vänstervarvet och en hyfsad trav i högervarvet. I höger är det fortfarande tendenser till att falla ut på ytterbogen men det går att åtgärda och det blir som sagt bättre för varje pass känns det som.

 

Det viktiga vad gäller travarbetet är att hålla Bröta mentalt lugn. Börjar hon stressa kan man aldrig någonsin börja bråka och bli arg för då blir allt bara värre och hon faller åt alla håll. Man får lirka och hålla sig lugn och be om något lätt, som att gå framåt eller att stanna. Därefter kan man långsamt närma sig "problemet" som i regel inte längre är ett problem om det mentala lugnet finns där.

 

 

#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards