ar-bloggen

Alla inlägg den 12 november 2013

Av Maria Pihl - 12 november 2013 20:07

Då var jag hemkommen efter en semestervecka till värmen. Bröta har fått en veckas vila och idag var det dags att börja träna igen.

 

Då det var mycket folk i ridhuset fick det bli ridning Idag. Det känns att all intensiv longering har gett resultat för idag kändes Bröta betydligt jämnare än hon brukar. Det är ju även så att min egen sits skolas av min longering, då jag i longeringen "rider" från marken. Jag jobbade på att känna med sitsen vad som händer i hästen under mig och att faktiskt rida med sitsen, inte med händerna. Det du känner som ett fel i handen beror på att bakbenen inte arbetar som de ska, och därför ska bakbenen korrigeras och det görs med sitsen, inte handen.

 

Jag har dock ett problem, speciellt i det svårare högervarvet, att jag gärna sitter och korrigerar i handen i vart och vartannat steg. Det här är tvärtemot min princip att sitta still och känna efter, göra ingenting och låta hästen göra fel. Ack så lätt att säga, men ibland är det bara så hysteriskt svårt att inte göra något. Jag har dock blivit lite bättre på senaste tiden så jag får bara se till att vara oerhört disciplinerad så ska jag nog kunna få bort min ovana. Jag gör ju inget sådant i ground work och longering så givetvis går det då även att rida utan sådana konstigheter...

 

 

#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards