ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 16 april 2014

Sitsprogram 2, del 2 - vad kan vi göra med vår sits och vårt sinne?

Av Maria Pihl - 16 april 2014 20:14

Idag har vår resa in i sitsens och sinnets detaljer fortsatt. Det känns som om vi är ute på en upptäcktsfärd och alla detaljer bara ligger där ute för oss att hitta om vi bara letar. Så har vi ju en bra guide som kan visa oss vart vi ska gå och vart vi ska leta. Hanna är verkligen bäst när det gäller sits. Hon är helt outstanding!


Sitsprogram 2, del 1 gjorde vi i måndags och då fick hästen gå som den ville på longerlina och vi skulle börja känna efter vad det var som hände under oss. I dag skulle vi ta det snäppet vidare och se om vi genom vår sits och ett mjukt och öppet sinne kunde påverka hästen till att röra sig bättre. Först började vi med en liten check av hästen. Hur gick hästen idag? Hur var bröstkorgsrotationen, spårade hästen, hur var böjning och var vikten jämnt fördelad? Hur var höfter och bakben? När vi fått klart för oss vilka problemområden vi hade idag (notera idag, inte hur hästen "brukar" vara för det kan variera från dag till dag) så valde vi ett område att börja jobba med. Bröta var mjukare i kroppen idag än i måndags men sinnet var inte riktigt med på noterna i början. Jag började fokusera på bröstkorgsrotationen och mjukna så mycket som möjligt i min kropp för att hjälpa detta. Det blev lite bättre men inte helt bra så jag började fokusera på inner bakben och mjukna i det. Bättre, men fortfarande inte bra och då fokuserade jag på ländryggen som var så stel i måndags. Det är viktigt att öppna sitt sinne helt för hästen och mjukna i hela kroppen. Jag hittade neutralläget i mitten och försökte få Bröta att ställa sig genom att göra det själv i min kropp. Det var fortfarande lite svårt så jag placerade min hand på Brötas ländrygg för att göra henne medveten om den och det blev bättre. Riktigt bra blev det när jag i sinnet bad henne hjälpa mig och jag även fokuserade på ytterbogen. Jag lade en hand försikigt på ytterboegn för att medvetendegöra den. Då först kunde Bröta riktigt slappna av och böja sig och följa min kropp när jag försiktigt gick från neutralläge i mitten till ställning och tillbaka till neutralläget.


Som sagt, upptäcktsresan har börjat och vi jobbar vidare med sits, avslappning, inkännande sinne och hänsyn till varandras mentala och fysiska förmågor, ja och då menar jag detta gällande både häst och ryttare!


#ridkonst

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards