ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 22 april 2014

Sitsprogram 2, del 3

Av Maria Pihl - 22 april 2014 19:28

Idag avslutade vi senaste tidens sitsarbete med att rida enligt våra nya kunskaper och se om vi kan hjälpa hästen till ett gott arbete. Vi utnyttjade all kunskap som vi jobbat med på senaste tiden, från känslan där vi känner hur hästen rör sig, till hur vi med vårt sinne och formgivning i vår egen kropp kan förmå hästen att arbeta bättre, samt våra kunskaper i den skolade halten, som vi fick både från att rida mänskliga hästar och vårt balanspunktsmaraton med riktiga hästar.


Under gårdagens träning med Bröta kände jag att hon föll lite mer på bogarna när jag sitter på än när jag är på marken. Därför bestämde vi oss för att jobba i skolskritten och inte släppa iväg Bröta för mycket i början så att hon faller iväg. Men vi började passet i groundwork, stillastående. Jag fokuserade på att hålla mig inom Brötas boundaries, gränser, och se till att det inte blev för mycket. I sluta i vänster varv vill gärna ytterbogen falla ut och då tappar vi också innerhöften. Jag fick göra små, små rörelser för att inte komma för nära gränsen och därmed tappa henne. När detta arbete var tillfredställande började vi gå och genom en tydlig vridning i min kropp (inner axel vrids bort och bjuder därmed in hästen) ber jag hennes framdel att komma in. Det är ännu mindre rörelser när hästen börjar röra sig jämfört med när den står stilla.


Efter markarbetet satt jag upp och började samma arbete i stillastående. Jag bad om sluta med ytter underskänkel och använde sedan skänkeln i samma läge, men då som en förvarande skänkel, då Bröta fick vrida sig runt till en öppna. Under arbetet med människohästen var det så tydligt att man bara vrider sin kropp så har man en sluta, vrider igen och så har man en öppna. Är hästen bara böjd rätt så är det ju bara en lätt vridning som behövs för att byta mellan öppna och sluta men först idag var det väldigt tydligt även uppe på hästryggen. Det var en häftig känsla!


Därefter var det dags att göra samma arbete i skritt. För att Bröta inte skulle falla på bogarna höll jag henne samlad i skolskritt och vred lite öppna, vred lite sluta osv. Om jag bara ser till att inte förböja Bröta så går detta arbete riktigt bra. Men jag har mycket i huvudet så så jag får öva lite mer innan det känns helt naturligt. Det riktigt roliga var att skolskritten verkligen gjorde under för arbetet, och efter en stund i skolskritt kunde jag släppa Bröta mer fram och ned utan att hon föll på bogarna. Tjohoo för det! :)


#ridkonst

 
 
Ann

Ann

22 april 2014 22:04

Jättekul att läsa Maria :) Oj, vad jag önskar jag kunnat vara med!

http://www.annsridkonst. se

Maria Pihl

1 maj 2014 19:12

Jo, det är verkligen ett privilegium att få vara här.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards