ar-bloggen

Alla inlägg den 5 juni 2014

Av Maria Pihl - 5 juni 2014 20:54

Ja jag är ju inte i en intensiv sitsträningsperiod igen och jobbar hårt med sitsen på lektionerna. Eller hårt och hårt, det kanske är fel uttryck då man får intrycket av att det ska jobbas hårt och svettas för att bli något men det är absolut fel väg att gå. Det handlar om avslappning, avslappning och åter avslappning runt ett stabilt centrum. Detta stabila centrum har jag tidigare liknat vid den där stången som går mitt genom de gammaldags karusellhästarna och denna bild föröker jag ha med mig hela tiden.


Idag jobbade Celina och jag med öppna och sluta. I öppna vrider jag mig runt mitt stabila centrum så att magen pekar mot hästens inneröra. Vi jobbar med hästens inner bakben och vill få det att bära och lyfta bröstkorgen så att ytter bog blir friare i sina rörelse. Det är alltså diagonalen inner bak/ytter fram som vi arbetar med i öppnan, och denna rörelse får din yttersits att lyftas upp så det känns lite som om du flyttas mot ytter bog. I slutan vrider du dig runt ditt stabila centrum så att magen pekar mitt emellan hästens öron. Hästens ytter bakben bär och vi jobbar med diagonalen ytter bak/inner fram. Det känns som om du lyfts fram mot inner bog. Viktigt att tänka på är att ha en mjuk inneröverskänkel som hästen kan böja sig runt. Det ska kännas lite som om hästen med sin kropp omfamnar din innerskänkel.


Många detaljer är det att tänka på!


#ridkonst


Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards