ar-bloggen

Alla inlägg den 16 juni 2014

Av Maria Pihl - 16 juni 2014 19:56

Ikväll är jag mör i kroppen. Idag har jag dansat salsa, haft en ridlektion och därefter fäktats, utöver ordinare stalljobb. Somnar nog gott ikväll...


Salsa är en riktigt trevlig syssla som vi ägnar oss åt en gång i veckan. Vi jobbar enbart ensamma, dvs utan partners, och det gör under för höftrörelserna. Det är precis samma höftrörelser i salsan som de vi vill ha på hästen. Vi har dessutom en härlig kubansk lärare som konstant påpekar att vi ska sluta tänka, bara göra, och känna i kroppen när det blir rätt. Vi får även öva på att gå på ett korrekt sätt, med rullande höfter. Vi nordbor har väldigt lätt för att låsa höfterna och bli stela och detta kan leda tll problem i kroppen. Jag har ju haft lite ryggproblem, men peppar, peppar ta i trä, så verkar det som om det har försvunnit sedan jag börjat jobba med min hållning och att koppla på den inre stabiliserande bålmuskulaturen.


Det var för några veckor sedan som jag diskuterade mina ryggproblem med en elev till Celina och jag fick påpekat för mig att jag står och svakar och "hänger" i ländryggen. Just detta hängandet var jag väl medveten om men jag var inte lika medveten om vad jag skulle göra åt det. Jag fick dock höra att det är den stabiliserande bålmuskulaturen som måste börja stärkas och arbeta. Jag fick tips om en sjukgymnast med detta som specialitet, men jag kom aldrig så långt som att kontakta henne. Jag började nämligen genast undersöka min hållning och försöka hitta ett sätt att stapla ryggkotorna ovanpå varandra, i ett jämnt pärlband utan knixar. Jag var tvungen att hitta ett sätt att flytta bak ländryggen utan att spänna mig. Ryggraden skall alltså bära upp mig och jag ska inte stå och hänga i den. Känns denna beskrivning igen? Ja det är precis samma sak som vi gör när vi hittar korrekt böjning i hästen, vi placerar ryggkotorna som i ett pärlband utan knixar.


Mina egna övningar i kombination med salsan, fäktningen och sitsträningen som jag gör med Celina nu har hjälpt mig ofantligt med hållningen och nu hittar jag lätt till en rygg utan svankning. Idag på sitslektionen var det så uppenbart att jag tappade sitsen helt och hållet när jag svankade och så fort jag gick tillbaka till att inte svanka så var sitsen där. Det är helt fantastiskt att ha en välfungerande rygg. Var det någon som nämnde att AR är som sjukgymnastik för hästen? Jag får nog säga att den även är som sjukgymnastik för ryttaren!!


Ja, några ord om fäktningen också. Det är verkligen s**tkul! Vi började i fredags och anledningen till att vi började är att hitta vår balanspunkt. Vi använder ridspön som "värjor" och fokus ligger på att hela tiden hålla ett stabilt center som vi rör oss runt. Det är precis samma som vi vill göra i ridningen. Där vill vi hitta vår "karusellhäststång" genom vår kropp och bra vrida runt denna punkt.


Ja det finns många olika sätt att jobba för en bra sits och nu är det verkligen superfokus på detta. Och så kul det är!


#ridkonst




Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards