ar-bloggen

Alla inlägg den 16 december 2013

Av Maria Pihl - 16 december 2013 22:28

Idag har jag varit på hästkafé på Chalmers och bland annat lysnat på när australiensiska forskaren Lesley Hawson pratade om hästars inlärning.


En häst är ett djur och lär sig på samma sätt som andra djur. De kan inte resonera sig fram till vad som är rätt och de står inte i hagen och tänker ut hur de ska förstöra dagen träningspass. Så fort de blir rädda och får ont går inlärningskurvan ner och att lära sig nya saker är väldigt tröttande för hästar. De blir trötta för de bygger nya nerver och befäster nervbanor för nya mönster. En ung häst som lär sig nya saker kan kanske ha kapacitet att lära sig upp till 5 minuter och därefter går det inte att pressa mer. Värm upp hästen, träna på det nya i kanske 5 minuter och därefter kan du träna och befästa gamla saker. Detta ger ett pass på kanske 30 minuter. Allt detta enligt Lesley...


Givetvis tänker jag i akademiska banor och jag undrar om någon känner igen träningstiden från den akademiska ridkonsten? Att lära in nya saker, speciellt för en ung häst, är tröttande och därför bör passen hållas korta. Även ett så kort pass som bara 5 minuter kan vara alldeles tillräckligt och precis vad hästen orkar med!



Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards